CONVERSATIONS WITH MY MOTHER
Conversations with my Mother is een nieuwe muziektheatervoorstelling van regisseur Matthias Mooij en componist Benedict Weisser, waarin de gemankeerde communicatieve relatie tussen moeder en zoon centraal staat. Voor het libretto werd aan zeven schrijvers gevraagd om een telefoongesprek met hun moeder op te tekenen. Een fictief of autobiografisch gesprek waarin ze eindelijk tot uitdrukking brengen wat ze altijd al hadden willen zeggen. Weisser en Mooij: "Het onderwerp is zo universeel dat je er een groot aantal schrijvers naar kunt vragen, en van ieder een ander verhaal te horen krijgt."
2013
componist:
Benedict Weisser
regisseur:
Matthias Mooij (1976-2014)
Muziektheater over de ondoorgrondelijke relatie tussen moeder en zoon
> BEELD
> VIDEO
> RECENSIE
> PERS
> SPEELLIJST HISTORIE
Diamantfabriek presenteert i.s.m. Nieuw Amsterdams Peil
Conversations with my Mother
Wereldpremière zaterdag 7 december 2013
Muziekgebouw aan 't IJ tijdens Babelfestival
Het lijkt vaak onmogelijk om tegen je moeder te zeggen wat je je voorgenomen had. Tegenstrijdige gevoelens slingeren zich door de telefoondraad: de poging om van haar los te komen, de behoefte aan bevestiging, de aanzet om liefde te verwoorden.
"Elke gedachte om haar te bellen onderdruk ik. Telefoneren is eenrichtingsverkeer. Wie als eerste belt is als de speler in het schaakspel aan zet, neemt het initiatief en bepaalt het verloop van het spel. Tegenover mijn moeder ben ik een verdediger. Altijd geweest." (Abdelkader Benali)
Libretto
De teksten die ten grondslag liggen aan het libretto worden verzorgd door zowel ervaren schrijvers (Tommy Wieringa, Abdelkader Benali, Oscar van den Boogaard en Herman Brusselmans) als jonge schrijvers (Jibbe Willems, Marcel Lenssen en schrijver/rapper Omar Dahmani). De keuze viel op deze schrijvers omdat zij eerder indringend over hun moeder schreven, ervaring hebben met theater/muziektheater en/of talentvol schrijver zijn. Het libretto komt tot stand door een montage van deze teksten door Matthias Mooij en Benedict Weisser. De nieuwe compositie van Weisser brengt door een samenhangende, overkoepelende structuur eenheid aan in de collage van teksten. De buitenste schil van de muziek bestaat uit een repetitieve laag waaronder een diepere, emotionelere laag schuilgaat. Met verrassende instrumenten zoals de Erard vleugel creëert Weisser een klankprofiel analoog aan de vaak disfunctionele en wederzijds afhankelijke moeder-zoon relatie. Hij navigeert zijn muziek tussen extreme emoties: koud en warm, fragiel en brutaal.
Regie
Regisseur Mooij integreert in zijn regie de musici van het Nieuw Amsterdams Peil. Een gerenommeerd ensemble waarmee de Diamantfabriek voor het eerst samenwerkt. Op het werkterrein van de hedendaagse muziek is de ontwikkeling van kleinschalig muziektheater een gemeenschappelijke drive. In het toneelbeeld van de Finse scenograaf Piia Maria wordt de cyclus van alledaagse handelingen van de moeders tijdens de telefoongesprekken met de zoon onder een vergrootglas gelegd. Honderden gewassen en gestreken overhemden zijn getuigen van emoties van moeder en zoon.
Bijzondere samenwerking
De Diamantfabriek werkt voor deze muziektheaterproductie voor het eerst samen met het gerenommeerde ensemble Nieuw Amsterdams Peil. Op het werkterrein van de hedendaagse muziek, is de ontwikkeling van kleinschalig muziektheater een gemeenschappelijke drive. Componist Benedict Weisser schrijft voor een ongewone combinatie van instrumenten en regisseur Matthias Mooij integreert de musici van NAP in zijn regie.
Nieuw Amsterdams Peil
Nieuw Amsterdams Peil (NAP) is in 2005 opgericht door violiste Heleen Hulst en pianist Gerard Bouwhuis. Het spelerscollectief bestaat louter uit specialisten op het gebied van de uitvoeringspraktijk van nieuwe muziek. NAP wil de diversiteit en rijkdom van kamermuziek, van componisten en diverse muziekstromingen laten zien. De nadruk ligt daarbij op repertoire uit de 20e eeuw. Net zoals de Diamantfabriek zoekt NAP naar nieuwe manieren om kleinschalig muziektheater te maken, geschreven door hedendaagse componisten.
Dit is een double diamond productie: compositietalenten uit de hedendaagse muziek
en regietalenten uit de Nederlandse theaterpraktijk werken in vaste koppels
opnieuw met elkaar samen aan een avondvullende muziektheatervoorstelling.
Concept
Matthias Mooij, Benedict Weisser
Compositie
Benedict Weisser
Regie
Matthias Mooij
Teksten libretto
Abdelkader Benali, Oscar van den Boogaard, Herman Brusselmans, Omar Dahmani, Marcel Lenssen, Tommy Wieringa, Jibbe Willems
Libretto
Matthias Mooij i.s.m. Benedict Weisser
Ensemble
Nieuw Amsterdams Peil.
Gerard Bouwhuis (Erard-vleugel, spinet, synthesizer), Heleen Hulst (viool, mandoline), Pepe Garcia (slagwerk), Dario Calderone (contrabas), Lars Wouters van den Oudenweijer (basklarinet/contrabasklarinet)
Solisten
sopraan Young Hee Kim, sopraan Keren Motseri, acteur Bart Klever, actrice Tine Cartuyvels
Scenografie:
Piia Maria
Decorassistent:
Ankie Stoetzer
Uitvoer decor:
Nicky Nina de Jong, Dymph Boss
Kostuums:
Judith de Zwart
Geluidsontwerp:
Clare Gallagher
Elektronica:
Sybren Danz
Lichtontwerp:
Maarten Warmerdam
Dramaturgisch advies:
Robbert van Heuven
Uitvoerend techniek:
Kees van Zelst
Copiist bladmuziek:
Ko Duijvestijn
Assistent techniek:
Dario Giustarini, Ralph Verdult
Decorbouw:
KEEN
Engelse vertaling boventiteling:
Benedict Weisser, Matthias Mooij, Jessica Cohen (David Grossmans tekst)
Boventiteling:
Eveline Karssen, Ellen Bouwmeester, Johan Lippens
Artistieke begeleiding:
Sylvia Stoetzer
Conversations with my Mother is financieel mogelijk gemaakt door: Gemeente Amsterdam, Stadsdeel Zuid, Fonds Podiumkunsten, Prins Bernhard Cultuurfonds, Norma Fonds, SNS Reaal Fonds en VSB Fonds. De compositie van Benedict Weisser wordt gecomponeerd in opdracht van Fonds Podiumkunsten.
Met dank aan: Babelfestival, Ostadetheater, Muziekgebouw aan 't IJ, Miranda Bruinzeel (Nightwriters Agency), Uitgeverij Cossee, Natalia Alvarez-Arenas, James Oesi, Enric Sans I Morera, Frits Janmaat
* Bijdrage libretto: een extra tekstfragment uit Uit de tijd vallen (2011) van David Grossman
Benedict Weisser
Beneditct Weisser (1967) heeft een bijzondere affiniteit met vocale muziek, opera en muziektheater. Elementen van de Haagse School-stijl koppelt hij aan expressieve zanglijnen en zijn eigen herkenbare harmonische idioom. Weisser studeerde compositie aan het conservatorium in Oberlin (VS), het Utrechts Conservatorium en bij Louis Andriessen aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag.
In 2013 maakte Weisser in opdracht van de Diamantfabriek de muziek-theatervoorstelling Conversations with my mother over de relatie tussen moeder en zoon. Zeven vooraanstaande schrijvers (o.a. Oscar van den Boogaard, Tommy Wieringa) schreven een fictief telefoongesprek met hun moeder waarin ze tot uitdrukking brengen wat ze altijd al hadden willen zeggen. De voorstelling kreeg respectievelijk een vier- en een vijfsterrenrecensie in NRC en de Volkskrant. In 2009 maakte Weisser met de inmiddels internationaal doorgebroken regisseur Lotte de Beer de opera Penthesilea (het Kameroperahuis Zwolle) en in 2010 samen met regisseur Sjaron Minailo de locatie-opera A Stranger to myself (de Diamantfabriek) voor de Cinetol bibliotheek.
Matthias Mooij (1976-2014)
Matthias Mooij studeerde aan de regieopleiding van de Amsterdamse Theaterschool. Daarna werkte hij als freelance regisseur met een grote interesse voor muziektheater.
Mooij maakte onder andere voorstellingen bij de Toneelschuur, Orkater, Korzo en Huis a/d Werf en de Utrechtse Spelen en werkte als vaste assistent-regisseur samen met Ivo van Hove, Johan Simons en Pierre Audi bij Toneelgroep Amsterdam. Hij maakte zijn eerste grote zaalvoorstelling Mogadishu in opdracht van de Utrechtse Spelen met ervaren acteurs en jonge acteertalenten. Mooij maakte in Zwitserland verschillende muziektheaterstukken, o.a. bij Junges Theater Basel. In 2010 ontving hij daarvoor een nominatie voor de ZKB-förderpreis. In opdracht van de Diamantfabriek maakte hij The Open Road, een voorstelling die in 2010 werd doorontwikkeld voor een landelijke tournee in het kader van de serie Club Opera. Mooij bracht in The Open Road en in het eerder voor Korzo gemaakte De Stad met componiste Kate Moore een spannende synergie tot stand tussen muziek en drama. Matthias Mooij overleed op 24 juli 2014 aan de gevolgen van longkanker.