|
BECOMING THE SYSTEM Een nieuwe diamonds muziektheatervoorstelling van regisseur Laurens Krispijn de Boer en componist Petra Strahovnik. Becoming the System gaat over de revolutie en de overgang tussen twee systemen, het bijzondere moment waarop vaste patronen plotseling worden doorbroken.
2013
componist: Petra Strahovnik regisseur: Laurens Krispijn de Boer Over de revolutie en de overgang tussen twee systemen, het bijzondere moment waarop vaste patronen plotseling worden doorbroken. > BEELD > SPEELLIJST HISTORIE Wereldpremière vrijdag 13 december 2013 Ostadetheater Amsterdam, tijdens het Babelfestival
In een fictief land regeert een regime bestaande uit muzikanten. Het regime wordt geleid door een dictator. Het verhaal speelt zich af in een detentiecentrum van dit regime, waar het publiek getuige is van het verhoor van dissident Viola.
De beul wil dat Viola bekent dat zij zich schuldig heeft gemaakt aan verzet tegen het regime, maar Viola zwijgt. De beul zal koste wat het kost zijn bekentenis krijgen. Hij zal alle maatregelen die hij tot zijn beschikking heeft inzetten. Met of zonder bekentenis, sterven zal ze. Maar hoe harder de beul slaat, hoe meer Viola wordt gesterkt in haar geloof dat dit regime omver geworpen moet worden. Ze is zelfs bereid te sterven voor haar zaak. De beul ziet geen andere uitweg dan Viola te executeren. Op het moment dat de beul Viola de genadeklap wil geven, zingt ze haar laatste woorden tot de wereld. De woorden zijn van zo een schoonheid, dat het detentiecentrum personeel zich tegen de beul keert. De beul en de dissident wisselen van rol.
Dit is een single diamond productie: compositietalenten uit de hedendaagse muziek
en regietalenten uit de Nederlandse theaterpraktijk werken voor het eerst met elkaar
samen aan een avondvullende muziektheatervoorstelling.
Concept:
Laurens Krispijn de Boer & Petra Strahovnik Compositie: Petra Strahovnik Regie en libretto: Laurens Krispijn de Boer Sopraan: Kirila Kraal Basbariton: Kees Jan de Koning M.m.v.: Fast Opera Productions Trombone en muzikale leiding: Joost Geevers Fluit: Janneke Groesz Slagwerk: Fiona Digney Klarinet: Enric Sans I Morera Cello: David Bordeleau Viool: Erika Bordon Viool stand-in: James Hewitt Lichtontwerp en techniek: Jaap Toet Kostuumontwerp: Hester Postma Artistieke begeleiding: Sylvia Stoetzer Assistent zakelijk leiding: Rutger van Otterloo Productieleiding: Adrian Sneeuw Ontwerp: Yvo Zijlstra, Antenna-men Foto: Carel van Hees DVD opname: Hans Hijmering (foto, film en camera), Stefan Bijnen (camera) en Edwin Bakker (geluid) Met financiële steun van: Gemeente Amsterdam, Stadsdeel Amsterdam Zuid Met dank aan: Ostadetheater, Babelfestival Petra Strahovnik
Petra Strahovnik (1986, Celje Slovenië) studeerde compositie bij Uroš Rojko aan het Conservatorium van Ljubljana. Momenteel volgt ze de Master compositie bij Martijn Padding en Peter Adriaansz aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarvoor ontvangt ze een studiebeurs van het Sloveense Ministerie van Cultuur.
Petra's werk beslaat solo-, kamer-, vocale, instrumentele en orkestrale muziek. Veel van haar werken zijn vertoond op vele festivals, seminars en workshops in heel Europa. Toonaangevende hedendaagse componisten stonden haar daarin bij als mentor. Haar werk Tussen Oost en West voor vier slagwerkers won de MusMa Festival award en werd later uitgevoerd in vijf landen in heel Europa. In april 2012 won ze op de internationale wedstrijd Biennale Koper 2012 met haar stuk Bewustzijn zowel de Jury Award als de Audience Award. Petra heeft altijd het pad van het ontdekken van nieuwe geluiden gevolgd. Daarbij heeft ze zich nooit laten tegenhouden door de traditionele manier van hoe er over geluid en muziek gedacht wordt. Laurens Krispijn de Boer
Laurens Krispijn de Boer studeerde in 2012 af aan de Regieopleiding van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en liep als regie-assistent stage bij Midzomernachtsdroom van het Nationale Toneel onder Theu Boermans. Zijn ontmoetingen met muziektheater zijn: YO opera in Utrecht, het maken van een 10 minuten opera voor de grote zaal van de schouwburg Utrecht, een aantal liedjesprogramma's van kleinkunstenaars, en een scene uit La Traviata voor het 25-jarig jubileum van Het Muziektheater Amsterdam.
“Voor mij als regisseur is het zeer belangrijk om een plek te hebben waar ik me kan ontwikkelen in het maken van muziektheater. Vooral de samenwerking tussen regisseur en componist creëert een nieuwe hedendaagse muziek waarin voor mij het verhaal centraal staat, abstract vanuit de muziek en concreet vanuit de regie. De combinatie kan zorgen voor een versterking van beide kunstvormen.” |