regisseurs











Matthias Mooij (1976-2014)

Matthias Mooij studeerde aan de regieopleiding van de Amsterdamse Theaterschool. Daarna werkte hij als freelance regisseur met een grote interesse voor muziektheater.

Mooij maakte onder andere voorstellingen bij de Toneelschuur, Orkater, Korzo en Huis a/d Werf en de Utrechtse Spelen en werkte als vaste assistent-regisseur samen met Ivo van Hove, Johan Simons en Pierre Audi bij Toneelgroep Amsterdam. Hij maakte zijn eerste grote zaalvoorstelling Mogadishu in opdracht van de Utrechtse Spelen met ervaren acteurs en jonge acteertalenten. Mooij maakte in Zwitserland verschillende muziektheaterstukken, o.a. bij Junges Theater Basel. In 2010 ontving hij daarvoor een nominatie voor de ZKB-förderpreis. In opdracht van de Diamantfabriek maakte hij The Open Road, een voorstelling die in 2010 werd doorontwikkeld voor een landelijke tournee in het kader van de serie Club Opera. Mooij bracht in The Open Road en in het eerder voor Korzo gemaakte De Stad met componiste Kate Moore een spannende synergie tot stand tussen muziek en drama. Matthias Mooij overleed op 24 juli 2014 aan de gevolgen van longkanker.
Annechien Koerselman

Annechien Koerselman studeerde als regisseur aan de Toneelacademie Maastricht. Sindsdien heeft ze zeer veel toneelvoorstellingen geregisseerd, zoals o.a. Atalanta van Peer Wittenbols (Oostpool, 2004), Blauwbaard van Dea Loher (Atelier d./de Frequentie, 2004), het zelf geschreven stuk De Vliegende Hollander (Theatergroep Het Vervolg, 2006) en Amanda van Walter van den Broeck (Theaterproductiehuis Zeelandia, 2008). Muziek speelt in al haar voorstellingen een grote rol. Daarom is het niet verwonderlijk dat Annechien de afgelopen jaren meer en meer muziektheater en opera is gaan maken. Zo heeft ze o.a. de zelfgeschreven muziektheatervoorstellingen De Muziekfabriek (Oorkaan/Calefax Rietkwintet 2010) en De Wolf en de Zeven Geitjes (Sonnevanck, 2009) geregisseerd. Daarnaast regisseerde ze in seizoen 2009/2010 de opera L’isola disabitata van Haydn bij De Nationale Reisopera en de muziektheatervoorstelling Mooie Anna van Marjolein Bierens bij Zeelandia. Recent is de voorstelling Goud van Flora Verbrugge op muziek van componist Leonard Evers succesvol bij Theater Sonnevanck in première gegaan. Naast regisseren bewerkt Annechien regelmatig romans voor toneel en schrijft ze toneelstukken. Zo gaat eind december 2012 haar bewerking van het sprookje Marfoesjka de Vorst bij het Internationaal Kamermuziekfestival van Janine Jansen in reprise. Voor meer informatie: http://www.annechienkoerselman.nl

Foto: Monique Kooijmans

Karina Kroft

Karina Kroft (1974, Nederland) studeerde in 2002 af aan de Amsterdamse Regieopleiding. Sindsdien werkte ze onder andere voor de Haarlemse Toneelschuur, het Friese theatergezelschap Tryater en het Oerolfestiva. Kroft kiest graag voor de grote verhalen uit het wereldrepertoire, zoals zoals Midzomernachtsdroom en Much ado about Nothing van Shakespeare, Ifiginea in Aulis van Euripides, Zelfbeschuldiging en Baas boven baas van Peter Handke en Drie zusters van Tjechov. 
Met Shakespeares De getemde feeks, die zij regisseerde bij het Noord Nederlands Toneel maakte zij haar debuut in de grote zaal. 
Zij kiest graag talige, vaak hermetische teksten waarbij zij probeert die taligheid te behouden en tegelijkertijd te zoeken naar een manier om het stuk open te breken en toegankelijk te maken.

Met Wende Snijders maakte ze voor het Oerolfestival drie muziektheatervoorstellingen: Angela Vicario (ook met Nynke Laverman), gebaseerd op Kroniek van een aangekondigde dood van Garcia Marques, Adem, wat een voorstudie was op het stuk waar ze nu mee langs de zalen toert en De zondeval, evenals Lucifer in Concert (Korzo) en Paradijs verloren (Diamantfabriek) gebaseerd op Paradise lost van Milton. 

http://www.karinakroft.nl
Sjaron Minailo
Sjaron Minailo (1979, Israel) is operaregisseur en artistiek leider van Studio Minailo, een kleinschalige operastudio gericht op het maken van nieuw en vernieuwend muziektheater. Minailo en de Studio zijn tussen 2009 en 2012 verbonden aan het productiehuis van het Kameroperahuis te Zwolle. 
In zijn werk zoekt Minailo naar manieren om opera met de hedendaagse cultuur te verbinden en op die manier het genre open te breken voor nieuwe toeschouwers. Daarbij legt hij ook veel nadruk op het werk op specifieke en bijzondere locaties. Sinds 2008 is Minailo een graag geziene gast in de Rotterdamse Operadagen; in 2010 regiseerde hij bijvoorbeeld de openingsvoorstelling de Cornet, een bijzondere locatievoorstelling over de zinloze dood van een soldaat. 
De voorstelling Elektra/Erwartung is in 2009-2010 opgenomen in de serie Club Opera. Dit seizoen maakt Sjaron Minailo onder andere een reeks opera-videoclips voor het internet (Soul Seek) en werkt hij aan nieuwe voorstellingen in samenwerking met Asko | Schönberg en het National Theater Brno. A stranger to myself bij de Diamantfabriek is zijn eerste samenwerking met componist Benedict Weisser.

http://www.studiominailo.com
Christiaan Mooij

Christiaan Mooij (1973, Nederland) studeerde in 2002 af aan de regieopleiding van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Hij werd in dat jaar al onderscheiden met de Ton Lutz Prijs en de Wim Bary Perspectiefprijs. Sinds zijn afstuderen is Christiaan Mooij actief als regisseur van theater, muziektheater en opera. Hij regisseert hedendaags muziek(theater) op een aansprekende manier. Het stapelen en in interactie brengen van disciplines is een belangrijk onderdeel van het werk van Christiaan Mooij.>
I Banned the Colour green! is een project uit 2008 waarbij beeldende kunst en muziekcomposities van o.a. Chiel Meijering in één voorstelling samenkwamen. Voor het Holland Dance festival 2009 maakte hij met choregrafe Tessa Cooke en filmer Jonanthan Kray een nieuwe versie van het Orpheus en Eurydice verhaal. In 2010 maakte hij met Maarten Alterna, Abdelkader Benali en het Blazers Ensemble het project De Tapijtenweefster. Bij zijn interdiciplinair werken neemt muziek steeds een belangrijke plaats in. In 2007 maakte hij met componiste Ivana Kis Robe of Feathers bij Korzo. In oktober 2010 krijgt deze samenwerking een vervolg met Look at her look at her look at her bij de Diamantfabriek.
http://www.christiaanmooij.nl
Tatiana Pratley

Tatiana Pratley studeerde Kunsten, Cultuur en Media aan de Rijksuniversiteit Groningen en studeerde in 2012 af aan de Regieopleiding van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. In de zomer van 2011 liep zij stage bij Johan Simons (E La Nave Va, Münchner Kammerspiele) en in het voorjaar van 2012 volgt zij een stage bij de voorstelling Husbands van Toneelgroep Amsterdam en Théâtre National de Bretagne. In januari 2012 ging haar eerste afstudeervoorstelling Bungee Jumping of het verhaal van de gouden vis in Theater Frascati Amsterdam in première. Pratleys tweede voorstelling Wij slapen niet ging in mei 2012 in première.
Foto Jochem Jurgens
Bo Tarenskeen

Bo Tarenskeen (1981, Nederland) is toneelspeler, schrijver en regisseur. Na zijn studie wijsbegeerte en politieke wetenschappen in Amsterdam, Potsdam en Berlijn volgde hij de regieopleiding aan het RITS te Brussel. Met zijn zelfgeschreven afstudeervoorstelling 1000 Zalen won hij in 2009 de Ton Lutz prijs. Bo Tarenskeen is mede-oprichter van het collectief Tijdelijke Samenscholing, programmeur van Theater Na de Dam en werkt als freelance regisseur in Nederland en België. Narcissus en Echo is zijn eerste samenwerking met componist Maria Alejandra Castro Espejo.
Laurens Krispijn de Boer

Laurens Krispijn de Boer studeerde in 2012 af aan de Regieopleiding van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en liep als regie-assistent stage bij Midzomernachtsdroom van het Nationale Toneel onder Theu Boermans. Zijn ontmoetingen met muziektheater zijn: YO opera in Utrecht, het maken van een 10 minuten opera voor de grote zaal van de schouwburg Utrecht, een aantal liedjesprogramma's van kleinkunstenaars, en een scene uit La Traviata voor het 25-jarig jubileum van Het Muziektheater Amsterdam.

“Voor mij als regisseur is het zeer belangrijk om een plek te hebben waar ik me kan ontwikkelen in het maken van muziektheater. Vooral de samenwerking tussen regisseur en componist creëert een nieuwe hedendaagse muziek waarin voor mij het verhaal centraal staat, abstract vanuit de muziek en concreet vanuit de regie. De combinatie kan zorgen voor een versterking van beide kunstvormen.”
Isabel Schröder

Isabel Schröder is regisseur en theatermaker. Verhalen vertellen, gebruik makend van de verschillende theaterdisciplines, is het uitgangspunt van haar werk. Na haar debuut als toneelregisseur in 1999 werkte ze drie jaar in het Duitse theatercircuit. Daarna studeerde ze in Amsterdam aan de Hogeschool van de Kunsten bij Moniek Toebosch. Voorstellingen van eigenzinnige kwaliteit waren te zien o.a. bij Gasthuis/Frascati, het Veemtheater en de Melkweg. Sinds 2012 richt zij zich op muziektheater en assisteert bij De Nationale Opera bij o.a. Pierre Audi, Katie Mitchell en Marcel Sijm. Sinds 2013 werkt ze als regisseur voor hernemingen bij de Diamantfabriek.

“Ik hou van spel, spelen tot je vergeet dat het een spel is. Bij de Diamantfabriek staan regisseur en componist op hetzelfde plan. Samen een stuk maken, dat als een hete bal overgooien. Soms brand je je alleen je vingers, soms staat ineens alles in de fik. Dan komt dat andere, dat nieuwe, het stuk.”

Robin Coops

Verlies en de zoektocht naar identiteit is een vaak terugkerend thema in het werk van regisseur Robin Coops (1988). In zijn producties zoekt Coops naar de dialoog tussen videokunst, beeldende kunst en compositie en hoe gesproken en gezongen taal daadwerkelijk onderdeel kunnen zijn van de voorstelling. Coops componeert samen met de performers de opbouw van zijn voorstellingen en geeft ze vaste structuren waarbinnen vrij geïmproviseerd kan worden, als in een jazzband. Robin Coops studeerde aan de regieopleiding in Maastricht en volgde in 2014 de masteropleiding T.I.M.E. van het muziektheatergezelschap de Veenfabriek, het Koninklijk Conservatorium Den Haag en de Universiteit Leiden.

Minimalisme en het metamodernisme zijn belangrijke begrippen in Coops werk. Hij combineert vaak verschillende kunstvormen: hij maakt videoclips voor het Ragazze Kwartet en het Stargaze Ensemble, regisseert voor muziektheaterproducties en componeert en zingt voor zijn eigen muziekensemble human 2.0. Voor M31 Foundation, Coops eigen stichting, produceert en regisseert hij producties als Der Kaiser von Atlantis (samenwerking met de Nederlandse Reisopera en het New European Ensemble) en de elektro-opera Disconnect. Beide producties zullen uitkomen in 2016. In september 2015 regisseert Coops de locatie-voorstelling Spaces in Between bij de Diamantfabriek.