Karina Kroft (1974, Nederland) studeerde in 2002 af aan de Amsterdamse Regieopleiding. Sindsdien werkte ze onder andere voor de Haarlemse Toneelschuur, het Friese theatergezelschap Tryater en het Oerolfestiva. Kroft kiest graag voor de grote verhalen uit het wereldrepertoire, zoals zoals
Midzomernachtsdroom en
Much ado about Nothing van Shakespeare,
Ifiginea in Aulis van Euripides,
Zelfbeschuldiging en
Baas boven baas van Peter Handke en
Drie zusters van Tjechov.
Met Shakespeares
De getemde feeks, die zij regisseerde bij het Noord Nederlands Toneel maakte zij haar debuut in de grote zaal.
Zij kiest graag talige, vaak hermetische teksten waarbij zij probeert die taligheid te behouden en tegelijkertijd te zoeken naar een manier om het stuk open te breken en toegankelijk te maken.
Met Wende Snijders maakte ze voor het Oerolfestival drie muziektheatervoorstellingen:
Angela Vicario (ook met Nynke Laverman), gebaseerd op
Kroniek van een aangekondigde dood van Garcia Marques,
Adem, wat een voorstudie was op het stuk waar ze nu mee langs de zalen toert en
De zondeval, evenals
Lucifer in Concert (Korzo) en
Paradijs verloren (Diamantfabriek) gebaseerd op
Paradise lost van Milton.
http://www.karinakroft.nl