Nieuws
10 juni 2024

16 september 2022

7 september 2018

12 juli 2018

25 november 2016

14 november 2016

27 mei 2016

10 februari 2016

15 december 2015

16 november 2015

17 september 2015

12 mei 2015

3 januari 2015

5 november 2014

13 oktober 2014

25 juli 2014

1 mei 2014

13 januari 2014

28 oktober 2013

1 oktober 2013

3 april 2013

2 februari 2013

9 december 2012

4 december 2012

19 november 2012

7 oktober 2012

3 september 2012

18 juni 2012

11 juni 2012

22 december 2011

10 november 2011

3 december 2010

11 november 2010

26 oktober 2010

3 oktober 2010

24 augustus 2010

27 juli 2010

ok
Coproductie Diamantfabriek en Maat Saxophone Quartet Wereldpremière Metamorphosis in Stedelijk Museum Amsterdam

maandag 10 juni 2024
Coproductie Diamantfabriek en Maat Saxophone Quartet Wereldpremière Metamorphosis van componist Nuno Lobo in Stedelijk Museum Amsterdam
De Diamantfabriek, Productiehuis voor hedendaags muziektheater, en het Maat Saxophone Quartet brengen op zondag 14 juli 2024 in het Stedelijk Museum in Amsterdam de wereldpremière van Metamorphosis van de Nederlands-Portugese componist en librettist Nuno Lobo. Aansluitend volgt er een landelijke tournee. De virtuele opera is gebaseerd op de novelle De Gedaanteverwisseling van Franz Kafka, waarin een man van de een op andere dag in een insect verandert. Ondersteund door realtimeprojecties van videokunstenaar Pedro Lobo halen de vier saxofonisten, als dramatische personages, dit verhaal uit 1912 naar ons digitale tijdperk waarin net als in Kafka’s wereld identiteitsverlies, sociale vervreemding en meedogenloze stress hoogtij vieren. Het boek van Kafka, van wie we dit jaar zijn honderdste sterfjaar herdenken, is nog steeds uiterst actueel.
Metamorphosis is een virtuele opera zonder zangers en zonder gezongen tekst. De dialogen worden instrumentaal vertolkt door de vier saxofonisten, die elk één van de hoofdpersonen voor hun rekening nemen. De monsterlijke Gregor kan niet treffender worden gespeeld dan door de baritonsaxofoon. De altsax is zijn zus Grete, de sopraansax zijn moeder en de tenorsax is Gregors vader. De teksten van de ‘zingende saxofoons’ worden als ondertiteling getoond bij de surrealistische animatiebeelden, foto’s en illustraties van Pedro Lobo. Regisseur Sean Hauser voegt met live drama een extra laag toe aan de virtuele opera waarbij hij samen met de makers de ‘silent’ animatiefilm in live muziek, drama en beeld tot leven wil brengen. “Ik zoek naar een harmonie tussen het rauwe, meeslepende drama, de komische toon van Kafka, en de persoonlijke laag van de muzikanten. Hoe verhouden zij zich als individu/muzikant tot het verhaal? Hebben ze zelf ooit de ervaring gehad van gedehumaniseerd te worden?”
Gevangen in het web “Thema’s als identiteitsverlies, sociale vervreemding en chronische stress zijn actueler dan ooit”, aldus componist Nuno Lobo. “Online platforms als WhatsApp, YouTube, TikTok en Instagram hebben bezitgenomen van zowel onze werkomgeving als ons privéleven. We zitten gevangen in hun web waardoor we 24/7 ‘aan’ staan, hetgeen weer leidt tot depressie, burn-out en angsten. We vluchten in onze virtuele alter ego’s op social media maar worden in de werkelijke wereld steeds eenzamer. Net als hoofdpersoon Gregor, zijn we veranderd in geïsoleerde werkmieren, losgekoppeld van de kolonie.”
Maat Saxophone Quartet De European Concert Hall Organisation (ECHO) heeft het Maat Saxophone Quartet uitgeroepen tot Rising Star voor het seizoen 2025/2026. ECHO is een samenwerkingsverband van 23 vooraanstaande concertzalen in Europa, waaronder Het Concertgebouw in Amsterdam. Het viertal gaat in al deze topzalen optreden. Het kwartet, dat als thuisbasis Amsterdam heeft, won in 2022 de prestigieuze Dutch Classical Talent Award. Ze werkten samen met Oorkaan en met het Amsterdamse Danstheater Aya en speelden in grote zalen als Het Concertgebouw, TivoliVredenburg en Casa da Música in Porto. Vorig jaar maakten zij hun opwachting tijdens het Gaudeamus Festival en het Oranjewoud Festival en begin 2024 verscheen hun wake up-album No one is too small (NRC ****), waarmee ze oproepen om in actie te komen tegen klimaatverandering.
Speellijst Metamorphosis Do 11 juli 2024 20.30 uur Amsterdam Theater CC Amstel, try-out (met nagesprek) Klik hier voor meer informatie over Metamorphosis: A Virtual Opera
Zo 14 juli 2024 14.00 uur Amsterdam Stedelijk Museum, Auditorium, première - Klik hier voor meer informatie over Metamorphosis: A Virtual Opera en tickets
Zo 14 juli 2024 16.00 uur Amsterdam Stedelijk Museum, Auditorium Klik hier voor meer informatie over Metamorphosis: A Virtual Opera en tickets
Do 29 aug 2024 15.00 uur Amsterdam Grachtenfestival, De Roode Bioscoop
Vr 6 sept 2024 n.t.b. Utrecht Gaudeamus Festival, Theater Kikker
Di 7 jan 2025 20.00 uur Tilburg De Link, Het Cenakel
Zo 16 maart 2025 n.t.b. Amsterdam Plein Theater
Meer voorstellingen en de links volgen snel.
Première The Throat Manoeuvre op 21 september 2022 in CC Amstel

vrijdag 16 september 2022
De Diamantfabriek presenteert op woensdag 21 september 2022 de première van de nieuwe muziektheatervoorstelling The Throat Manoeuvre van twee jonge toptalenten, componiste Frieda Gustavs en regisseur Zephyr Brüggen in Theater CC Amstel in Amsterdam. De voorstelling is tevens te zien op dinsdag 20 september (try-out) en op donderdag 22 september 2022 in Theater CC Amstel.

Vier vrouwen en een machine. we werken, we bewegen, we maken geluid. hwa. ufff. nnn-njeh. we zingen, we werken, we twijfelen. ufff! whäää. hùùh? we schreeuwen, we fluisteren, we zijn stil. hwa. ufff. nnn-njeh. we denken, hardop. we bouwen, hardop. elk geluid is een vraagteken. elke noot een gebaar. elke beweging is een poging tot toenadering. soms lukt het. soms niet. nnn-jeh - uuh, hwa! we voeren een gesprek. nee, we komen in opstand. hwa, whäää! hoe voer je een gesprek als je elkaars taal niet spreekt? hoe organiseer je een revolutie als je elkaars taal niet spreekt?

hwa. ufff. nnn-njeh.
uuhhh!
whäää?
hùùh?

Eén ding is duidelijk: waarover men niet spreken kan, moet men zingen.

The Throat Manoeuvre is een productie van de Diamantfabriek, productiehuis voor hedendaags muziektheater in Amsterdam. Reserveer hier de gewenste datum: tickets reserveren

Credits
Frieda Gustavs-concept, compositie, zang en spel
Zephyr Brüggen-concept, regie
Vera Morais, zang en spel
Joana Guiné, zang en spel
Fernanda Libman, dans en spel
EICHMANN, een opera over de vrije wil in het nieuwe theater CC Amstel in Amsterdam-Zuid

vrijdag 7 september 2018
De Diamantfabriek presenteert op donderdag 20 september 2018 in het nieuwe theater CC Amstel in Amsterdam-Zuid de nieuwe versie van de productie EICHMANN. Muziektheater over de vrije wil. Een poëtische, filosofische meditatie in een concertante setting.

Schrijver/regisseur Bo Tarenskeen en componiste Alejandra Castro maakten in 2015 hun voorstelling naar aanleiding van het omstreden boek Eichmann in Jerusalem: A Report on the Banality of Evil van filosofe Hannah Arendt. Arendt opperde het idee dat de SS-functionaris Adolf Eichmann geen duivel met kwade bedoelingen was, maar een banale, gedachteloze uitvoerder van wat hem bevolen werd. Nog steeds staat Eichmann symbool voor de brave, gehoorzame ‘bureaumoordenaar’ die niet nadenkt over de verschrikkelijke consequenties van zijn daden. Recente ontwikkelingen in de neurowetenschap, bekend geworden door het werk van o.a. Dick Swaab, werpen een nieuw licht op deze zaak: vrije wil, en dus verantwoordelijkheid, zouden illusies zijn die wij onszelf voorhouden. In de muziektheatervoorstelling EICHMANN voeren de makers zeven personages ten tonele. Een recidivist, een fundamentalist, de geest van Hannah Arendt, een hersenwetenschapper, de golem, een hippie en een calvinist. Zeven verschillende perspectieven op de vrije wil met ieder zo hun eigen belang bij hoe de zaak Adolf Eichmann geïnterpreteerd wordt…

Toneelschrijver en regisseur Bo Tarenskeen (1981) neemt met zijn poëtische benadering van politieke thema’s een unieke plek in binnen de nieuwe generatie Nederlandse theatermakers.
Componiste Maria Alejandra Castro Espejo (1978) vormt een eigen geluid binnen de moderne Nederlandse muziek en in haar werk spelen de theatrale mogelijkheden van de stem en die van het musiceren een belangrijke rol.

De pers schreef over EICHMANN, een opera over de vrije wil:

"De compositie van de Peruaans-Nederlandse componiste Maria Alejandra Castro Espejo is eclectisch, speels en sprankelend, zonder behaagziek te worden" - 8weekly

’Het aardige aan de opera is dat je als toeschouwer ook geprikkeld wordt om zelf na te denken. Het is een zoektocht naar de vrije wil’ – Joke Hermsen, Filosofie Magazine, december 2015

"Het duurt lang voor haar noten voldoende ruimte krijgen, maar ze zijn van meet af aan intrigerend, met vele kunstig gemengde timbres van harp, gitaar, cello, viool en slagwerk, en listig uitwaaierende harmonieën.” – Frits van der Waa, De Volkskrant, december 2015

Makers:
Bo Tarenskeen – concept, tekst, regie
Maria Alejandra Castro Espejo – concept, compositie
Florian Hellwig – dramaturgie
Jaïr Stranders – regieassistentie
Daphne de Winkel – vormgeving en kostuums
Koen Keevel – geluidsontwerp
Konradin Herzog – repetitor
Lichtontwerp n.t.b.

Uitvoerenden & rolverdeling
Harald Austbø: Hersenwetenschapper - cello, zang, spel
Stijn Vervoort: Recidivist – gitaar, zang, spel, trompet
Ekaterina Levental: Hannah Arendt - harp, zang, spel
Niels Meliefste: Golem - slagwerk, zang, spel
Tomer Pawlicki: Calvinist – zang, spel
Eva Tebbe: Hippie - harp, zang, spel
Tessel Hersbach: Fundamentalist - viool, zang, spel
Bo Tarenskeen: Proloog

Artistieke begeleiding: Sylvia Stoetzer
Fotografie: Carel van Hees

Speeldatum:
20 september 2018, 20.30 uur, CC Amstel, Amsterdam

EICHMANN. Muziektheater over de vrije wil
is een productie van
de Diamantfabriek.

Met financiële steun van de Gemeente Amsterdam, Stadsdeel Amsterdam-Zuid, Fonds Podiumkunsten,
Fonds 21, VSB Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Norma Fonds, in coproductie met Stichting De Tienduizend dingen.

Met dank aan: CC Amstel
Première nieuwe kameropera Madam Koo op 3 november 2018 in CC Amstel

donderdag 12 juli 2018
De Diamantfabriek presenteert op zaterdag 3 november 2018 de wereldpremière van de nieuwe kameropera Madam Koo van componiste Meriç Artaç en regisseur Ingrid Askvik in het nieuwe theater CC Amstel in Amsterdam-Zuid, gevolgd door twee tourneevoorstellingen tijdens Festival November Music in de Verkadefabriek in Den Bosch op 9 november 2018 en in de Toneelschuur in Haarlem op 21 december 2018.

Artaç en Askvik maken een absurdistische, kleinschalige opera over de zoektocht naar vertrouwen in tijden van wantrouwen en angst. Met hun voorstelling verwijzen ze naar de terreuraanslagen en huidige angstcultuur in Europese steden en Turkije, het geboorteland van componiste Meriç Artaç. De willekeurigheid van Europese terreuraanslagen roept angst op in de samenleving. De vaagheid van deze dreiging verergert die angst, want hoe kunnen we ons verdedigen als we niet weten tegen wie of wat? Madam Koo gaat over het afbrokkelende vertrouwen tussen mensen en groeiende angst terwijl we in een van de veiligste perioden in de geschiedenis leven.

Met Madam Koo maken Artaç en Askvik een moderne opera met humor, brutaliteit, fantasie en poëzie, waarin ze net als in hun vorige voorstelling Zonderland samenwerken met scenograaf Koen Steger.

Makers
Compositie: Meriç Artaç
Regie: Ingrid Askvik
Libretto: Meriç Artaç i.s.m. Ingrid Askvik
Ontwerp decor: Koen Steger
Ontwerp muziekinstrumenten: Matias Askvik

Uitvoerenden & rolverdeling Madam Koo:
Madam Koo: Ekaterina Levental (mezzosopraan/spel)
Mr. Oak: Mattijs van de Woerd (bariton/spel)
Miku: Maartje Goes (spel/instrumenten)
Zaalwacht: Eva van der Post (spel)   

AKOM ensemble:
Renato Penêda: slagwerk
Adrián Bartolomé Manzanos: klarinet, basklarinet
Ivan Noguera: cello
Ana Martinez Pinal: altviool
Wendy Vo Cong Tri: fluit

Artistieke begeleiding: Sylvia Stoetzer
Fotografie: Hanne van der Woude

Speeldata in 2018
1 november 2018, 20.30 uur: Try-out: CC Amstel, Amsterdam
2 november 2018, 20.30 uur: Try-out: CC Amstel, Amsterdam   
3 november 2018, 20.30 uur: Wereldpremière: CC Amstel, Amsterdam
9 november 2018, 19.00 uur: November Music 2018, Verkadefabriek, Den Bosch
21 december 2018, 20.30 uur: Toneelschuur, Haarlem (vooraf een inleiding)
Vervolg tournee in 2019

Madam Koo is een productie van de Diamantfabriek.

Duur: 65 minuten.

voorverkoop:
Tickets Festival November Music
Première Zonderland op 11 december in Ostade A'dam

vrijdag 25 november 2016
Op 11 december 2016 zal in Ostade A'dam de nieuwste voorstelling Zonderland van de Diamantfabriek in première gaan. Zonderland is een absurdistisch sprookje over wachten, onmacht, heimwee en toekomsthoop. Het is een ode aan een verloren generatie van asielzoekers in opvangcentra, aan al diegenen die in een papieren bureaucratie zijn beland waardoor zij tussen wal en schip vallen.

De Noors-Nederlandse regisseur Ingrid Askvik denkt als regisseur in muziek en de Turks-Nederlandse componiste Meriç Artaç denkt in beelden. Beide makers werken voor het eerst samen in de Diamantfabriek en willen met hun nieuwe diamonds muziektheaterproductie Zonderland de volgende vraag stellen: "We leven in een tijd die sneller dan ooit beweegt. Wat gebeurt er met je identiteit wanneer je leven tot stilstand komt, terwijl alles om je heen vooruitgaat en niemand naar jouw verhaal luistert?"

Speeldata: 6 (try-out), 11 en 12 december in Ostade A'dam + 8 december (try-out) 19.30 uur, ArtEZ

Meer info & bestel kaarten

Compositie, concept: Meriç Artaç Regie, concept: Ingrid Askvik Solisten: Maartje Goes (viool, zang, spel i.s.m. ArtEZ), Eva van der Post (spel, zang) Decor: Koen Steger Artistieke begeleiding: Sylvia Stoetzer Ontwerp: Yvo Zijlstra Fotografie: Dionisis Christofilogiannis Zonderland is een diamonds productie van de Diamantfabriek

Duur: 60 min.

Laatste voorstelling tournee Conversations with my Mother

maandag 14 november 2016
Op donderdag 17 november sluit de Diamantfabriek de tournee af van het succesvolle Conversations with my mother in de Concertzaal van Theaters Tilburg. De voorstelling begint om 20.30 uur. Voorafgaand aan de voorstelling is er een inleiding om 19.30 uur met componist/maker Benedict Weisser.

De Diamantfabriek presenteerde in 2013 in Muziekgebouw aan 't IJ de première van Conversations with my mother, een inspirerende samenwerking tussen twee talentrijke makers, componist Benedict Weisser en de helaas veel te vroeg overleden regisseur Matthias Mooij, zeven schrijvers en het muzikaal ensemble Nieuw Amsterdams Peil. De voorstelling, die verrassende perspectieven op de moeder-zoonrelatie belicht, oogst veel lof bij de pers en het publiek. Na de drukbezochte tournee in 2014, hebben we de voorstelling afgelopen zomer hernomen voor de tournee in 2016 waarvan de aftrap in augustus plaatsvond tijdens Festival Cultura Nova in Heerlen.

Bestel kaarten

Conversations with my mother op tournee

vrijdag 27 mei 2016
Diamantfabriek
Conversations with my mother


Kaartverkoop & speeldata
Festival Cultura Nova in Cultuurhuis Heerlen – 30 augustus 2016
Compagnietheater Amsterdam – 30 september 2016
Theater De Vest Alkmaar – 6 oktober 2016
Musis & Stadstheater Arnhem – 21 oktober 2016
Theaters Tilburg – 17 november 2016

Bekijk de trailer

De Diamantfabriek presenteert met Conversations with my mother de ultieme muziektheatervoorstelling over een van de meest grillige, ongrijpbare gevoelens, namelijk de verhouding tussen moeder en zoon. Componist Benedict Weisser en regisseur Matthias Mooij bieden een caleidoscopische blik op de unieke manier van communiceren in deze relatie. Zij vroegen zeven auteurs, onder wie bekende namen als Tommy Wieringa, Herman Brusselmans en jonge toneelschrijvers als Jibbe Willems, een fictief of autobiografisch telefoongesprek tussen moeder en zoon te schrijven en weefden die teksten samen tot een baanbrekend, contrastrijk libretto. Met zijn veelkleurige compositie brengt Weisser eenheid aan in de gesprekken en benadrukt hij universele emoties zoals woede en onmacht maar ook de tedere zorg en hilarische momenten tussen moeder en zoon.

‘Elke gedachte om haar te bellen onderdruk ik. Telefoneren is eenrichtingsverkeer. Wie als eerste belt is als de speler in het schaakspel aan zet, neemt het initiatief en bepaalt het verloop van het spel. Tegenover mijn moeder ben ik een verdediger. Altijd geweest.’ - Abdelkader Benali

compositie: Benedict Weisser | regie: Matthias Mooij | sopranen: Young Hee Kim & Keren Motseri | spel: Bart Klever & Tine Cartuyvels | ensemble: Nieuw Amsterdams Peil tekst: Abdelkader Benali, Oscar van den Boogaard, Herman Brusselmans, Omar Dahmani, Marcel Lenssen, Tommy Wieringa & Jibbe Willems regie tournee: Isabel Schroder | scenografie Piia Maria | kostuums Judith de Zwart
Eichmann, een opera over de vrije wil tijdens Dag in de Branding én Theater Na de Dam

woensdag 10 februari 2016
Diamantfabriek presenteert: EICHMANN Een opera over de vrije wil

5 maart | Korzo Theater Den Haag | Festival Dag in de Branding
4 mei | Bellevue Theater Amsterdam | Theater Na de Dam

‘Als je valt, dan is dat niet iets wat je doet. Ik bedoel, vallen is geen handeling. Je valt alleen maar, verder niets. Het gebeurt gewoon. Daar kun je verder niet over oordelen. Het zou absurd zijn om daar zoiets als een oordeel over te hebben. Toch?’

Wat gebeurt er in de hoofden van mensen die niet nadenken? Zijn wij wel vrij te noemen wanneer we handelen vanuit automatismen? En hoe klinkt gedachteloosheid eigenlijk? In 1963 publiceerde de filosofe Hannah Arendt het omstreden Eichmann in Jerusalem. A Report on the Banality of Evil, een reportage van het proces tegen de SS-functionaris die logistiek verantwoordelijk was voor de massamoord op de Joden. Arendt opperde de gedachte dat een bureaucraat als Adolf Eichmann geen duivel is maar een banale uitvoerder van wat hem bevolen wordt. Nog steeds staat hij symbool voor de brave, gehoorzame ‘bureaumoordenaar’ die niet nadenkt over de verschrikkelijke consequenties van zijn daden en daar ook geen schuld of verantwoordelijkheid bij voelt. De recente ontwikkelingen in de neurowetenschap werpen een heel nieuw licht op deze zaak: vrije wil, en dus verantwoordelijkheid, zijn blijkbaar illusies die we onszelf voorhouden. In de opera EICHMANN voeren de makers zeven personages ten tonele. De verlichtingsfilosoof, de recidivist, de geest van Hannah Arendt, de golem en anderen proberen te doorgronden wat Eichmann vandaag de dag voor ons zou kunnen betekenen.

Bo Tarenskeen en Maria Alejandra Castro Espejo zetten met deze voorstelling hun eerste stap in het grootschalige muziektheater. In 2010 stroomden zij als jonge talenten in bij De Diamantfabriek, waar zij zich ook in de toekomst zullen blijven ontwikkelen als muziektheatermakers.

Kaartverkoop
Korzo 5 maart >Koop kaarten
Theater Bellevue 4 mei > Koop kaarten
SPACES IN BETWEEN (MUZIEKTHEATERDAGEN A'DAM) - 15 en 16 december

dinsdag 15 december 2015
Let op! Spaces in Between is op locatie in OBA Cinetol in de Tolstraat 160. Tickets zijn online te bestellen en op te halen bij Ostade A'dam. Verzamelen kan bij Ostade A'dam, je wordt dan begeleid naar de OBA. Bij OBA Cinetol is een cash kassa waar eventueel ook tickets gekocht kunnen worden.

Koop kaarten via www.ostadeadam.nl

In Spaces in Between laten componist Benedict Weisser en regisseur Robin Coops twee parallelle werelden steeds dichter bij elkaar komen, totdat ze samensmelten.

Twee vrouwen dwalen rond. Ze leven ieder in een ander tijdsgewricht, maar in hetzelfde universum. Hun wereld is één grote bibliotheek met achthoekige ruimtes vol boekenkasten die lijken door te lopen tot in het oneindige. Alles wat er ooit gebeurd is en in het verschiet ligt staat er beschreven. Ook hun eigen verhaal, met antwoorden op al hun vragen.

De oneindige bibliotheek kent echter een probleem: door de omvang is het onmogelijk te achterhalen waar elk levensverhaal staat. Een catalogus ontbreekt en dat heeft zo z’n effect op de vrouwen. Componist Weisser en regisseur Coops laten in Spaces in Between twee parallelle werelden steeds dichter bij elkaar komen, totdat ze uiteindelijk door stom toeval samensmelten.

Regisseur Robin Coops, componist Benedict Weisser en schrijver Sytze Schalk maakten een nieuwe muziektheatervoorstelling en laten zich inspireren door het verhaal De bibliotheek van Babel van schrijver Jorge Luis Borges.

Concept, regie: Robin Coops Concept, compositie: Benedict Weisser Concept, libretto: Sytze Schalk Zang, spel: Marijje Van Stralen, Annelinde Bruijs Hobo, spel: Dorine Schoon, Itzel Mendez Decor- en lichtontwerp: Jose Warmerdam Kostuumontwerp: Martijn Kramp Object: Lynne Leegte Repetitor: Konradin Herzog Geluidsontwerp: Koen Keevel Uitvoerend geluidstechniek: t.b.a. Dramaturgisch advies: Florian Hellwig Artistieke begeleiding: Sylvia Stoetzer Foto: Robert Benschop

Duur: 40 min.

Stapelkorting! Laat je ticket van een eerdere voorstelling van Muziektheaterdagen A'dam zien en ontvang aan de kassa €5,- korting op alle voorstellingen (m.u.v. EICHMANN).
EICHMANN. Een opera over de vrije wil

maandag 16 november 2015
De Diamantfabriek presenteert de wereldpremière van EICHMANN. Een opera over de vrije wil van schrijver/regisseur Bo Tarenskeen en componiste Maria Alejandra Castro Espejo. Een productie naar aanleiding van het opnieuw opgelaaide debat over de vrije wil en het boek Eichmann in Jeruzalem. A Report on the Banality of Evil van Hannah Arendt. Een opera als een ontmoeting tussen neurofilosofie, muziek en theater. De premiere vindt plaats op 9 december 2015 in Muziekgebouw aan 't IJ tijdens de jaarlijkse Muziektheaterdagen A'dam. De voorstelling krijgt in 2016 en 2017 een landelijke tournee.

Bekijk speellijst

Toneelschrijver en (muziek)theaterregisseur Bo Tarenskeen (1981) neemt met zijn associatieve, lichtvoetige verwerking van zware politiek-filosofische thema’s een unieke plek in binnen het Nederlandse theater. Grotere bekendheid verwierf hij in 2014 door het winnen van het TheaterTekstTalent Stipendium van het Prins Bernhard Cultuurfonds, voor het schrijven van een nieuwe avondvullende voorstelling over de nasleep van onze Indische geschiedenis. Componiste Maria Alejandra Castro Espejo (1978) is een nieuw geluid binnen de moderne Nederlandse muziek. In haar werk spelen de theatrale mogelijkheden van de stem en het musiceren een belangrijke rol. Ze voltooide haar compositiestudie bij Klaas de Vries, René Uijlenhoet en Diderik Wagenaar.

Hannah Arendt opperde in haar omstreden reportage de gedachte dat personen als Eichmann, die vele wandaden op hun geweten hebben, geen duivels zijn maar banale uitvoerders van wat hen opgedragen wordt. Nog steeds staat Eichmann symbool voor zogenoemde “bureaumoordenaars”: gehoorzame kantoorklerken die niet nadenken over de verschrikkelijke consequenties van hun daden en daar achteraf geen schuld- of verantwoordelijkheidsgevoel over hebben. De opera EICHMANN stelt zich hardop de vraag: wat gaat er om in de hoofden van mensen die niet nadenken?

Zowel Castro Espejo als Tarenskeen stroomden in 2010 als nieuwe talenten in bij de Diamantfabriek. In opdracht van de productiekern maakten zij de kleinschalige succesvolle muziektheatervoorstelling Echo & Narcissus. De Diamantfabriek is van mening dat de combinatie van deze twee makers op grond van hun eerdere samenwerking een spannende samenwerking en bijzondere vorm van muziektheater oplevert.

De Diamantfabriek presenteert een nieuwe locatie-opera: Spaces in Between

donderdag 17 september 2015
Tickets reserveren via: info@cinetol.nl De Diamantfabriek presenteert op zaterdag 26 september tijdens het Ruwe Diamant Festival in OBA Cinétol Amsterdam de wereldpremière van Spaces in Between. De locatie-opera is een nieuwe diamondsproductie van de Diamantfabriek waarin makers voor het eerst samenwerken. Regisseur Robin Coops, componist Benedict Weisser en verhalenmaker Sytze Schalk maken een nieuwe muziektheatervoorstelling speciaal voor het Cinétol gebouw in Amsterdam-Zuid. Ze laten zich inspireren door het verhaal De bibliotheek van Babel van schrijver Jorge Luis Borges.

In Spaces in Between dwalen twee vrouwen rond. Ze leven ieder in een ander tijdsgewricht, maar in hetzelfde universum. Hun wereld is één grote bibliotheek met achthoekige ruimtes vol boekenkasten die lijken door te lopen tot in het oneindige. Alles wat er ooit gebeurd is en in het verschiet ligt staat er beschreven. Ook hun eigen verhaal, met antwoorden op al hun vragen.

De oneindige bibliotheek kent echter een probleem: door de omvang is het onmogelijk te achterhalen waar elk levensverhaal staat. Een catalogus ontbreekt en dat heeft zo z’n effect op de vrouwen. Componist Benedict Weisser en regisseur Robin Coops laten in Spaces in Between twee parallelle werelden steeds dichter bij elkaar komen, totdat ze uiteindelijk door stom toeval samensmelten.

De twee vrouwen worden vertolkt door sopraan Marijje van Stralen en mezzosopraan Annelinde Bruijs.

*Diamonds zijn de jonge talenten van de Diamantfabriek. Robin Coops en Sytze Schalk stroomden juni 2015 in als nieuwe talenten. Benedict Weisser maakte al eerder muziektheaterwerken bij de Diamantfabriek (Conversations with my mother (2013) & A Stranger to myself (2010)).

Speellijst september 2015
Do 24 sept 2015 14.30 try-out
Zat 26 sept 2015 18.30 uur première **
Zat 26 sept 2015 20.30 uur **
Zon 27 sept 2015 13.00 uur
Zon 27 sept 2015 15.00 uur
** Onderdeel Ruwe Diamant Festival

Locatie: OBA Cinétol, Tolstraat 160, 1074 VM Amsterdam
Entree: € 10,-
Reserveren via info@cinetol.nl
Sisters van regisseur Isabel Schröder en componiste Anna Mikhailova di. 12 en wo. 13 mei Ostade Amsterdam

dinsdag 12 mei 2015
Succesvolle première voorstelling Sisters van regisseur Isabel Schröder en componiste Anna Mikhailova. Herneming 12 en 13 mei 20.30 uur Ostade Amsterdam

“De Diamantfabriek heeft van de gruwelijke mythe een lichtvoetige voorstelling gemaakt, met zeer originele muziek van de jonge, Russische componiste Anna Mikhailova.”
Max Arian, Theaterkrant (****)

Dinsdag 12 en woensdag 13 mei wordt Sisters hernomen in Ostade Amsterdam. Daar ging de voorstelling afgelopen december met veel succes in première tijdens de Muziektheaterdagen A’dam. Sisters kreeg uiterst lovende recensies van Max Arian in de Theaterkrant en Thea Derks in de Cultuurpers. Componiste Anna Mikhailova en regisseur Isabel Schröder werkten al eerder met de Diamantfabriek. Mikhailova schreef de muziek voor de kleinschalige opera Black Perfume. Schröder regisseerde de hernemingen van Conversations with my Mother tijdens de Operadagen Rotterdam en in het Grand Theatre, Groningen. Tijdens de Muziektheaterdagen waren de voorstellingen van Sisters allemaal uitverkocht. Daarom krijgt het publiek nu een nieuwe kans om Sisters te zien.

Een opera naar de mythe van Procne en Philomela.
Over het verlies van cultuur, taal en je eigen plaats in de wereld.
Over de vicieuze cirkel van geweld en wreedheid.
En de verbondenheid van zussen.


Sisters is te zien in Ostade A’dam op di 12 en wo 13 mei 20.30 uur. Wat doe je als je geen mogelijkheid meer hebt om te vertellen wat je overkomen is? Dat is de kern van het verhaal dat de dichter Ovidius in zijn Metamorfosen optekende over de zusters Procne en Philomela, dochters van de Atheense koning Pandion. Maar het eigenlijk thema is het machtsmisbruik van de man ten opzichte van de vrouw, en de wraak van twee vrouwen op de man die hen op brute manier verraden heeft. Van de mythen die Ovidius in zijn boek verzamelde is dit waarschijnlijk de meest extreme. Met verkrachting, verminking en een bloedige wraakneming is het thema van Sisters twee millennia later nog onverminderd actueel. Anna Mikhailova en Isabel Schröder hebben het verhaal een speelse vorm gegeven. De verbeeldingskracht is het enige afdoende antwoord op een cyclus van wreedheid die niet onder woorden te brengen is. Dat ervoer ook Max Arian, die de voorstelling in de Theaterkrant vier sterren gaf: “Het toneelbeeld kan niet eenvoudiger: een groot drumstel, twee schommels en een onordelijke verzameling rechthoekige witte dozen. Achter die dozen kun je je verstoppen, je kunt er boompje verwisselen, krijgertje of blindemannetje mee spelen. Er kan ook op geslagen worden zodat er muziek uitkomt, zoals met alles in deze muziektheatervoorstelling muziek kan worden gemaakt.”

Anna Mikhailova: “Ik hou van muziek en van experiment. De Diamantfabriek biedt de mogelijkheid om nieuw muziektheater te maken en projecten te initiëren in het genre dat mij het meest interesseert. Muziektheater maken is teamwork en geeft verschillende kunstenaars de kans om samen te werken. Daar kijk ik naar uit.”  

Isabel Schröder: “Ik hou van spel, spelen tot je vergeet dat het een spel is. Bij de Diamantfabriek staan regisseur en componist op hetzelfde plan. Samen een stuk maken, dat is als een gloeiende bal overgooien. Soms brand je alleen je vingers, soms staat ineens alles in de fik. Dan komt dat andere, dat nieuwe, het stuk.”
Nieuwe productie EICHMANN. Een opera over de vrije wil | Succesvolle première Sisters | Herneming Conversations with my Mother

zaterdag 3 januari 2015
--------------------------------
EICHMANN. Een opera over de vrije wil

De Diamantfabriek brengt op 9 december 2015 de première van de nieuwe, grootschalige muziektheatervoorstelling EICHMANN. Een opera over de vrije wil van librettist en regisseur Bo Tarenskeen en componiste Maria Alejandra Castro Espejo in Muziekgebouw aan ’t IJ tijdens de jaarlijkse Muziektheaterdagen in Amsterdam. De voorstelling krijgt in 2016 en 2017 een landelijke tournee.


Tarenskeen en Castro Espejo maken hun muziektheatervoorstelling naar aanleiding van het opnieuw opgelaaide debat over de vrije wil en het boek Eichmann in Jeruzalem, A Report on the Banality of Evil van Hannah Arendt. Doel van het werk is een gelijkwaardige ontmoeting tussen neurofilosofie, muziek en theater.

Hannah Arendt opperde in haar omstreden reportage de gedachte dat personen als Eichmann, die vele wandaden op hun geweten hebben, geen duivels zijn maar banale uitvoerders van wat hen opgedragen wordt. Nog steeds staat Eichmann symbool voor zogenoemde “bureaumoordenaars”: gehoorzame kantoorklerken die niet nadenken over de verschrikkelijke consequenties van hun daden en daar achteraf geen schuld- of verantwoordelijkheidsgevoel over hebben. De opera EICHMANN stelt zich hardop de vraag: wat gaat er om in de hoofden van mensen die niet nadenken?

Zowel Castro Espejo als Tarenskeen stroomden in 2010 als nieuwe talenten in bij de Diamantfabriek. In opdracht van de productiekern maakten zij de kleinschalige succesvolle muziektheatervoorstelling Echo & Narcissus. De Diamantfabriek is van mening dat de combinatie van deze twee makers op grond van hun eerdere samenwerking een spannende samenwerking en bijzondere vorm van muziektheater oplevert.

--------------------------------
Sisters

In december 2014 ging de nieuwe diamonds productie Sisters succesvol in première tijdens de Muziektheaterdagen A'dam in Ostade A'dam. De componist en regisseur zijn bekenden van de Diamantfabriek: Isabel Schröder is tweede regisseur bij de tourneevoorstellingen van Conversations with my Mother. Anna Mikhailova componeerde eerder bij de Diamantfabriek Black Perfume, een kleinschalige opera die zij samen met regisseur Annechien Koerselman maakte.


Sisters is een opera naar de mythe van Procne en Philomela. Over het verlies van cultuur, taal en je eigen plaats in de wereld. Over de vicieuze cirkel van geweld en wreedheid. En de verbondenheid van zussen.

Max Arian gaf Sisters vier sterren op Theaterkrant.nl Hij roemde zowel de zeer originele compositie als het spel en de vormgeving.
"De muziek van Anna Mikhailova is steeds verrassend en bijzonder, vaak indrukwekkend, soms huiveringwekkend."
"Sisters laat zien dat de gruwelijkheid tegelijk aangrijpend en speels kan worden vormgeven. Dat is hier door allen, zeker ook door de acteur en de twee zangeressen, voortreffelijk gedaan."
Arian noemt Sisters zelfs in zijn opera top 2014 in De Groene Amsterdammer: "Hier werd het door zeer originele muziek op allerlei instrumenten, voorwerpen en zelfgemaakte apparaten een tegelijk luchtige, speelse en aangrijpende ervaring. Ik hoop dat deze voorstelling vaker te zien zal zijn.

Compositie: Anna Mikhailova
Regie en libretto: Isabel Schröder
Mezzosopraan (Procne): Antje Lohse
Mezzosopraan (Philomela): Merlijn Runia
Acteur (Tereus): Fabian Holle
Jongen (Itys): Bettino Weisser
Saxofoons: Stefan de Wijs
Drums/percussie: Robbert van Hulzen
Instrumentenbouw: Loek Vellekoop & Phonophilia
Kostuums: Judith de Zwart
Lichtontwerp: Jose Warmerdam
Geluidsontwerp: Sybren Danz

--------------------------------
Conversations with my Mother

In Conversations with my Mother staat de gemankeerde relatie tussen moeder en zoon centraal. Het blijkt vaak onmogelijk om tegen je moeder te zeggen wat je je voorgenomen had. Mooij en Weisser benaderden zeven schrijvers (Tommy Wieringa, Abdelkader Benali, Oscar van den Boogaard, Herman Brusselmans, Jibbe Willems, Marcel Lenssen en schrijver/rapper Omar Dahmani) voor het aanleveren van teksten voor het libretto. Het leverde een uitzonderlijke verscheidenheid aan dialogen en monologen op, elke met een eigen perspectief en een eigen toonzetting. Diamantfabriek werkt voor het eerst samen met het gerenommeerde ensemble Nieuw Amsterdams Peil.


De voorstelling werd lovend ontvangen:
David Porcelijn prees de voorstelling in NRC met vijf sterren.
"Weisser en Mooij zijn er goed in geslaagd een doorlopende muzikale en efficiënte architectuur te scheppen."
"Een opera met twee sopranen, een muziekensemble en twee toneelacteurs. Het samenspel in dit pakkende decor van Piia Maria met honderden overhemden aan waslijnen verdient alle lof."
"De complexe partituur werd meesterlijk uitgevoerd door het Nieuw Amsterdams Peil."
"Ik raad alle moeders en zonen aan om naar de voorstelling te gaan."

Vincent Kouters deelde in de Volkskrant vier sterren uit.
"Uit de zeven scenes ontstaat een consequent beeld van een moeder en zoon die elkaar niet kunnen loslaten." "Opvallend hechte en herkenbare voorstelling."

Conversations with my Mother ging op zaterdag 7 december in première in Muziekgebouw aan 't IJ te Amsterdam tijdens Babelfestival. In 2014 waren vijf succesvolle tourneevoorstellingen te zien. De laatste was op donderdag 18 september een uitverkochte voorstelling in Grand Theatre Groningen. Sopraan Katrien Baerts vertolkte op prachtige wijze de rol van een van de moeders.

De tournee wordt vervolgd in seizoen 2015-2016. De voorstelling kan nu geboekt worden.

Première Sisters december 2014 | Herneming Conversations with my Mother 2015-2016 | Nieuwe productie Eichmann in voorbereiding

woensdag 5 november 2014
--------------------------------
Première Sisters van Isabel Schroder en Anna Mikhailova

In december 2014 gaat een nieuwe diamonds productie Sisters in première tijdens de Muziektheaterdagen A'dam in Ostade A'dam. De componist en regisseur zijn bekenden van de Diamantfabriek: Isabel Schröder is tweede regisseur bij de tourneevoorstellingen van Conversations with my Mother. Anna Mikhailova componeerde eerder bij de Diamantfabriek Black Perfume, een kleinschalige opera die zij samen met regisseur Annechien Koerselman maakte.


Sisters is een opera naar de mythe van Procne en Philomela.

Over het verlies van cultuur, taal en je eigen plaats in de wereld.
Over de vicieuze cirkel van geweld en wreedheid.
En de verbondenheid van zussen.

Compositie: Anna Mikhailova
Regie en libretto: Isabel Schröder
Mezzosopraan (Procne): Antje Lohse
Mezzosopraan (Philomela): Merlijn Runia
Acteur (Tereus): Fabian Holle
Jongen (Itys): Bettino Weisser/N.N.
Saxofoons: Stefan de Wijs
Drums/percussie: Robbert van Hulzen
Instrumentenbouw: Loek Vellekoop & Phonophilia
Kostuums: Judith de Zwart
Lichtontwerp: Jose Warmerdam
Geluidsontwerp: Sybren Danz

Première: zaterdag 6 december 20.30 uur, Ostade A'dam tijdens Muziektheaterdagen A'dam.


--------------------------------
Conversations with my Mother

In Conversations with my Mother staat de gemankeerde relatie tussen moeder en zoon centraal. Het blijkt vaak onmogelijk om tegen je moeder te zeggen wat je je voorgenomen had. Mooij en Weisser benaderden zeven schrijvers (Tommy Wieringa, Abdelkader Benali, Oscar van den Boogaard, Herman Brusselmans, Jibbe Willems, Marcel Lenssen en schrijver/rapper Omar Dahmani) voor het aanleveren van teksten voor het libretto. Het leverde een uitzonderlijke verscheidenheid aan dialogen en monologen op, elke met een eigen perspectief en een eigen toonzetting. Diamantfabriek werkt voor het eerst samen met het gerenommeerde ensemble Nieuw Amsterdams Peil.


De voorstelling werd lovend ontvangen:
David Porcelijn prees de voorstelling in NRC met vijf sterren.
"Weisser en Mooij zijn er goed in geslaagd een doorlopende muzikale en efficiënte architectuur te scheppen."
"Een opera met twee sopranen, een muziekensemble en twee toneelacteurs. Het samenspel in dit pakkende decor van Piia Maria met honderden overhemden aan waslijnen verdient alle lof."
"De complexe partituur werd meesterlijk uitgevoerd door het Nieuw Amsterdams Peil."
"Ik raad alle moeders en zonen aan om naar de voorstelling te gaan."

Vincent Kouters deelde in de Volkskrant vier sterren uit.
"Uit de zeven scenes ontstaat een consequent beeld van een moeder en zoon die elkaar niet kunnen loslaten." "Opvallend hechte en herkenbare voorstelling."

Conversations with my Mother ging op zaterdag 7 december in première in Muziekgebouw aan 't IJ te Amsterdam tijdens Babelfestival. In 2014 waren vijf succesvolle tourneevoorstellingen te zien. De laatste was op donderdag 18 september een uitverkochte voorstelling in Grand Theatre Groningen. Sopraan Katrien Baerts vertolkte op prachtige wijze de rol van een van de moeders.

De tournee wordt vervolgd in seizoen 2015-2016. De voorstelling kan nu geboekt worden.

--------------------------------
EICHMANN, Een opera over de vrije wil Première 9 dec. 2015 Muziekgebouw aan 't IJ


De Diamantfabriek brengt op 9 december 2015 de première van de nieuwe, grootschalige muziektheatervoorstelling EICHMANN. Een opera over de vrije wil van librettist en regisseur Bo Tarenskeen en componiste Maria Alejandra Castro Espejo in Muziekgebouw aan ’t IJ tijdens de jaarlijkse Muziektheaterdagen in Amsterdam. De voorstelling krijgt in 2016 en 2017 een landelijke tournee.


Tarenskeen en Castro Espejo maken hun muziektheatervoorstelling naar aanleiding van het opnieuw opgelaaide debat over de vrije wil en het boek Eichmann in Jeruzalem, A Report on the Banality of Evil van Hannah Arendt. Doel van het werk is een gelijkwaardige ontmoeting tussen filosofie, muziek en theater.

De makers buigen zich over vragen als: wat zijn automatismen, wat is niet-nadenken? En is het ergens nuttig voor? Niet-nadenken kan ook vaak noodzakelijk zijn in het dagelijkse leven waarin we ons bewegen, zoals afstand houden in een drukke tram en in een reflex de hand van een kind bij de hete kachel wegslaan. Wanneer wordt een automatisme echter gevaarlijk? Waar gaat een automatische reactie over in een bewuste handeling? En bovenal: waar in dat tussengebied zit onze vrije wil?

Zowel Castro Espejo als Tarenskeen stroomden in 2010 als nieuwe talenten in bij de Diamantfabriek. In opdracht van de productiekern maakten zij de kleinschalige succesvolle muziektheatervoorstelling Echo & Narcissus. De Diamantfabriek is van mening dat de combinatie van deze twee makers op grond van hun eerdere samenwerking een spannende samenwerking en bijzondere vorm van muziektheater oplevert.

Nieuwe diamonds productie Sisters | Conversations in Grand Theatre | Matthias Mooij overleden

maandag 13 oktober 2014
---------------
NIEUWE PRODUCTIE SISTERS VAN ISABEL SCHRODER EN ANNA MIKHAILOVA

In december 2014 gaat een nieuwe diamonds productie Sisters in première tijdens de Muziektheaterdagen A'dam in Ostade A'dam. De componist en regisseur zijn bekenden van de Diamantfabriek: Isabel Schröder is tweede regisseur bij de tourneevoorstellingen van Conversations with my Mother. Anna Mikhailova componeerde eerder bij de Diamantfabriek Black Perfume, een kleinschalige opera die zij samen met regisseur Annechien Koerselman maakte.


Over de verbondenheid tussen zussen en de vicieuze cirkel van geweld.

Waar is de weg om een nieuwe taal te vinden als de middelen om te spreken je zijn ontnomen? Hoe kun je het alledaagse opnieuw leren benoemen? Het is een prachtige ontdekking, hoe fijn het is om gehoord te worden met je verhaal.
En dan: de realiteit onder ogen te zien. Het voordeel van eerlijkheid zien. En het nadeel van eerlijkheid zien. Het resetten van je geheugen als je in een vogel verandert.

Inspiratiebron van Anna Mikhailova zijn de Situationisten, een groep radicale denkers en kunstenaars, werkzaam in de jaren 60. Eén van hun architecten was Constant Huygens, die als een reactie op de woonmachines van Le Corbusier, een stad ontwerpt waarin de spelende mens centraal staat. Iedereen bouwt zijn eigen woonruimte, is creatief en bevrijd van lichamelijke arbeid.De makers stellen deze “homo ludens” (de spelende mens) die heer en meester is over zijn cultuur, bloot aan de mythe.

---------------
CONVERSATIONS WITH MY MOTHER IN GRAND THEATRE GRONINGEN OP 18 SEPTEMBER 2014

Op donderdag 18 september om 20.30 uur was Conversations with my mother te zien in het Grand Theatre in Groningen. Het was de eerste voorstelling sinds het overlijden van regisseur Matthias Mooij op 24 juli 2014. Eind vorig jaar maakte Matthias het succesvolle muziektheaterwerk samen met componist Benedict Weisser.


In Conversations with my Mother staat de gemankeerde relatie tussen moeder en zoon centraal. Het blijkt vaak onmogelijk om tegen je moeder te zeggen wat je je voorgenomen had. Mooij en Weisser benaderden zeven schrijvers (Tommy Wieringa, Abdelkader Benali, Oscar van den Boogaard, Herman Brusselmans, Jibbe Willems, Marcel Lenssen en schrijver/rapper Omar Dahmani) voor het aanleveren van teksten voor het libretto. Het leverde een uitzonderlijke verscheidenheid aan dialogen en monologen op, elke met een eigen perspectief en een eigen toonzetting. Diamantfabriek werkt voor het eerst samen met het gerenommeerde ensemble Nieuw Amsterdams Peil.

Conversations with my Mother was op donderdag 18 september om 20.30 uur te zien in Grand theatre Groningen. Na afloop van de voorstelling vond er een nagesprek plaats met componist Benedict Weisser en acteur Bart Klever. Tevens werd er stilgestaan bij het overlijden van Matthias Mooij, die zelf afkomstig was uit Groningen.

---------------
Muziektheatertalent Matthias Mooij (1976-2014)

Op donderdag 24 juli 2014 overleed regisseur Matthias Mooij aan de gevolgen van longkanker.


Matthias viel op door zijn bevlogenheid, humor en tomeloze energie tot het laatste moment. In Matthias verliest Diamantfabriek een groot talent voor muziektheater. Hij had de moed en visie om eigentijdse thema’s aansprekend neer te zetten.

Sylvia Stoetzer (artistiek en zakelijk leider Diamantfabriek): “Matthias Mooij is één van de grootste talenten op het gebied van muziektheater in Nederland en wist in zijn innovatieve voorstellingen een spannende synergie tussen muziek en drama tot stand te brengen. Het is een groot gemis dat hij er niet meer is. Hij bouwde samen met componist Benedict Weisser een bijzonder inspirerende samenwerking op en leverde een grootse prestatie met Conversations with other, die heel goed is ontvangen door pers en publiek.”

Benedict Weisser (componist Conversations with my Mother): “Matthias en ik werkten heel goed met elkaar samen en hadden bij 'Conversations' het gevoel dat we een nieuwe vorm van muziektheater te pakken hadden. Dat maakt zijn overlijden extra schokkend. Normaal gesproken domineert in muziektheater of het muzikale of het theatrale aspect, in ons stuk hebben we muziek en drama zodanig met elkaar vervlecht dat ze gelijkwaardig zijn.”

De NRC en het Parool besteedden aandacht aan Matthias' talent voor muziektheater en zijn werkzaamheden in de Diamantfabriek;

"Hij gold als grote belofte voor de toekomst van het muziektheater" (NRC)

"Vernieuwend, talentvol, gedreven" (Parool)

Naast Conversations with my Mother maakte Matthias bij de Diamantfabriek (en voorheen Korzo) The Open Road. Deze muziektheatervoorstelling ging in 2010 op tournee in de serie Club Opera.

We zullen Matthias enorm missen.
Regisseur Matthias Mooij 1976-2014

vrijdag 25 juli 2014
Op donderdag 24 juli 2014 is regisseur Matthias Mooij overleden aan de gevolgen van longkanker.

Bij de Diamantfabriek regisseerde Matthias Mooij de succesvolle muziektheatervoorstelling Conversations with my mother die op 7 december 2013 in première ging in Muziekgebouw aan ’t IJ en in 2014 en 2015 een landelijke tournee beleeft. In 2010 werd Matthias' muziektheatervoorstelling The Open Road, eveneens een productie van de Diamantfabriek, geselecteerd voor een landelijke tournee in het kader van de serie Club Opera.

Matthias viel op door zijn bevlogenheid, humor en tomeloze energie tot het laatste moment. In Matthias verliest Diamantfabriek een groot talent voor muziektheater. De muziektheatervoorstelling Conversations with my mother, geïnspireerd op gesprekken tussen moeders en zonen, van regisseur Matthias Mooij en componist Benedict Weisser is een samenwerking met 7 vooraanstaande en talentvolle schrijvers onder wie Tommy Wieringa, Herman Brusselmans, Jibbe Willems en het gerenommeerde ensemble Nieuw Amsterdams Peil. De voorstelling ontving landelijk veel lof. Parool/Jos Bloemkolk interviewde de regisseur en componist vooraf. NRC/David Porcelijn (5 sterren) schreef: “Ik raad alle moeders en zonen aan om naar de voorstelling te gaan.” En Volkskrant/Vincent Kouters (4 sterren) schreef: “Een opvallend hechte en herkenbare voorstelling”. Op 18 september is de voorstelling te zien in het Grand Theatre in Groningen.

Matthias had de moed en visie om eigentijdse thema’s aansprekend neer te zetten.

We zullen hem enorm missen.

Sylvia Stoetzer (artistiek en zakelijk leider Diamantfabriek): “Matthias Mooij is één van de grootste talenten op het gebied van muziektheater in Nederland en wist in zijn innovatieve voorstellingen een spannende synergie tussen muziek en drama tot stand te brengen. Het is een groot gemis dat hij er niet meer is. Hij bouwde samen met componist Benedict Weisser een bijzonder inspirerende samenwerking op en leverde een grootse prestatie met Conversations with mother, die heel goed is ontvangen door pers en publiek.”

Benedict Weisser (componist Conversations with my mother): “We konden heel goed met elkaar samenwerken en hadden bij Conversations het gevoel dat we een nieuwe vorm van muziektheater te pakken hadden. Dat maakt zijn overlijden extra schokkend. Normaal gesproken domineert in muziektheater of het muzikale of het theatrale aspect, in ons stuk hebben we muziek en drama zodanig met elkaar vervlecht dat ze gelijkwaardig zijn.”

KORTE BIOGRAFIE
Matthias Mooij studeerde aan de regieopleiding van de Amsterdamse Theaterschool. Daarna werkte hij als freelance regisseur met een grote interesse voor muziektheater. Hij maakte onder andere voorstellingen bij de Toneelschuur, Korzo, Huis a/d Werf en de Utrechtse Spelen en werkt als vaste assistent-regisseur samen met Ivo van Hove, Johan Simons en Pierre Audi bij Toneelgroep Amsterdam. In 2013 maakte hij zijn eerste grote zaalvoorstelling Mogadishu in opdracht van de Utrechtse Spelen met ervaren acteurs en jonge acteertalenten. Mooij maakte in Zwitserland verschillende muziektheaterstukken, o.a. bij Junges Theater Basel. In 2010 ontving hij daarvoor een nominatie voor de ZKB-förderpreis. In opdracht van de Diamantfabriek en voorheen Korzo maakte hij The Open Road, een voorstelling die in 2010 werd doorontwikkeld voor een landelijke tournee in het kader van de serie Club Opera. Mooij bracht in The Open Road en in het eerder voor Korzo gemaakte De Stad met componiste Kate Moore een spannende synergie tot stand tussen muziek en drama. In 2013 maakte hij in opdracht van de Diamantfabriek samen met componist Benedict Weisser de succesvolle muziektheatervoorstelling Conversations with my mother, een samenwerking met het gerenommeerde ensemble Nieuw Amsterdams Peil die afgelopen december in première ging in Muziekgebouw aan ’t IJ en lovend werd ontvangen door pers en publiek.
Conversations with my Mother in Rotterdamse Schouwburg tijdens Operadagen

donderdag 1 mei 2014
Na de succesvolle wereldpremière van Conversations with my mother in Muziekgebouw aan 't IJ afgelopen december, was het publiek ook zeer lovend over de spannende interactie tussen tekst, muziek en drama bij de tourneevoorstellingen in een uitverkochte Toneelschuur in Haarlem, in het Korzo Theater in Den Haag tijdens festival Dag in de Branding en in Concordia in Enschede. Op woensdag 21 mei is Conversations with my Mother te zien in de Rotterdamse Schouwburg tijdens de Operadagen.

Rotterdamse Schouwburg tijdens Operadagen
Woensdag 21 mei 20.30 uur


Operadagen Rotterdam is een negendaags festival en presenteert het nieuwste van het nieuwste op het gebied van opera en muziektheater. De 9e editie vindt plaats van zaterdag 17 mei t/m zondag 25 mei 2014.

Conversations with my Mother is op woensdag 21 mei om 20.30 uur te zien in de kleine zaal van de Rotterdamse Schouwburg.

Voorafgaand vindt er onder leiding van René van Peer een inleiding plaats. O.a. componist Benedict Weisser en schrijver Jibbe Willms schuiven aan als gast.

Maak de moeder-zoon avond compleet en ga voorafgaand aan Conversations with my Mother naar Duets with Jim. Een combiticket kost slechts € 20,- (i.p.v. € 27,-). Deze combitickets zijn verkrijgbaar aan de kassa van de Rotterdamse Schouwburg (ma-za van 14:00 tot 18:00 of tot aanvang van de voorstelling) en telefonisch via 010 411 8110 (ma-za 14:00-17:00).

Klik hier voor meer informatie en kaarten.

Meer informatie over > CONVERSATIONS WITH MY MOTHER
Succesvolle première Conversations with my Mother en Becoming the System

maandag 13 januari 2014
-------------------------------
Conversations with my Mother

Lovende reacties première Conversations with my Mother, Muziekgebouw aan 't IJ zaterdag 7 december. Aanvang tournee 22 januari 2014, Toneelschuur Haarlem.

Ik raad alle moeders en zonen aan om naar de voorstelling te gaan.
(David Porcelijn in NRC, *****)

Opvallend hechte en herkenbare voorstelling
(Vincent Kouters in Volkskrant, ****)

Zaterdag 7 december ging Conversations with my Mother van Diamantfabriek i.s.m. Nieuw Amsterdams Peil met succes in première in Muziekgebouw aan 't IJ. Zowel publiek als pers was lovend over deze nieuwe muziektheatervoorstelling van componist Benedict Weisser en regisseur Matthias Mooij over moeders en zonen die elkaar niet kunnen loslaten.

David Porcelijn prees de voorstelling in NRC met vijf sterren:
"Weisser en Mooij zijn er goed in geslaagd een doorlopende muzikale en efficiënte architectuur te scheppen."

"Een opera met twee sopranen, een muziekensemble en twee toneelacteurs. Het samenspel in dit pakkende decor van Piia Maria met honderden overhemden aan waslijnen verdient alle lof."

"De complexe partituur werd meesterlijk uitgevoerd door het Nieuw Amsterdams Peil."

Vincent Kouters deelde in de Volkskrant vier sterren uit:
"Uit de zeven scenes ontstaat een consequent beeld van een moeder en zoon die elkaar niet kunnen loslaten."

In Conversations with my Mother staat de gemankeerde relatie tussen moeder en zoon centraal. Het blijkt vaak onmogelijk om tegen je moeder te zeggen wat je je voorgenomen had. Mooij en Weisser benaderden zeven schrijvers (Tommy Wieringa, Abdelkader Benali, Oscar van den Boogaard, Herman Brusselmans, Jibbe Willems, Marcel Lenssen en schrijver/rapper Omar Dahmani) voor het aanleveren van teksten voor het libretto. Het leverde een uitzonderlijke verscheidenheid aan dialogen en monologen op, elke met een eigen perspectief en een eigen toonzetting. Diamantfabriek werkt voor het eerst samen met het gerenommeerde ensemble Nieuw Amsterdams Peil.

Trailer Conversations with my Mother Diamantfabriek jan. 2014 from Diamantfabriek on Vimeo.


Meer informatie: > CONVERSATIONS WITH MY MOTHER


-------------------------------
Becoming the System

Becoming the System gaat over de manier waarop systemen het denken en doen van mensen bepalen. Een nieuwe, kleinschalige diamonds muziektheatervoorstelling van regisseur Laurens Krispijn de Boer en componiste Petra Strahovnik, twee jonge, talentvolle makers die voor het eerst samenwerken. De première vond plaats op vrijdag 13 december 2013 in het Ostadetheater tijdens het Babelfestival.

Kester Freriks was vol lof op Theaterkrant.nl (****):
"De compositie is van een intense diepte en een intrigerende schoonheid. [...] Een muziektheatervoorstelling die in zijn inzet, intensiteit en compositorische kracht uitnemend is."

In een fictief land regeert een regime bestaande uit muzikanten. Het regime wordt geleid door een dictator. Het verhaal speelt zich af in een detentiecentrum van dit regime, waar het publiek getuige is van het verhoor van dissident Viola. De beul wil dat Viola bekent dat zij zich schuldig heeft gemaakt aan verzet tegen het regime, maar Viola zwijgt. Hoe harder de beul slaat, hoe meer Viola wordt gesterkt in haar geloof dat dit regime omver geworpen moet worden. Ze is zelfs bereid te sterven voor haar zaak. Maar de laatste woorden die ze tot de wereld zingt, veranderen alles.

Meer info: > BECOMING THE SYSTEM
December 2013: dubbele première Diamantfabriek

maandag 28 oktober 2013
In december 2013 vinden twee wereldpremières van de Diamantfabriek plaats, als onderdeel van het Babelfestival 2013: Conversations with my Mother van componist Benedict Weisser en regisseur Matthias Mooij en Becoming the System van componist Petra Strahovnik en regisseur Laurens Krispijn de Boer.

----------
Conversations with my Mother is een muziektheatervoorstelling van regisseur Matthias Mooij en componist Benedict Weisser in samenwerking met het Nieuw Amsterdams Peil waarin de gemankeerde communicatieve relatie tussen moeder en zoon centraal staat. Voor het libretto werd aan zeven schrijvers gevraagd een telefoongesprek met hun moeder op te tekenen. Een fictief of autobiografisch gesprek waarin ze eindelijk tot uitdrukking brengen wat ze altijd al hadden willen zeggen.

Trailer Conversations with my Mother '13 Diamantfabriek from Diamantfabriek on Vimeo.


De wereldpremière van deze grootschalige double diamond muziektheaterproductie is op zaterdag 7 december 2013 om 20.15 uur in het Muziekgebouw aan 't IJ. Voorafgaand is er een inleiding. Op zondag 1 december is er na de try-out in het Ostadetheater een nagesprek.

Kijk bij > CONVERSATIONS WITH MY MOTHER voor meer informatie.

----------
Becoming the System is de nieuwe, kleinschalige diamond productie van de Diamantfabriek waarin twee jonge makers voor het eerst samen een muziektheaterwerk maken. Regisseur Laurens Krispijn de Boer en componiste Petra Strahovnik laten in deze muziektheatervoorstelling de revolutie en de overgang tussen twee systemen zien: het bijzondere moment waarop vaste patronen plotseling worden doorbroken.

De première is op vrijdag 13 december 2013 om 20.30 uur in het Ostadetheater. Na de try-out op donderdag 12 december is er een nagesprek. De premièreavond wordt afgesloten met een afterparty met DJ.

Kijk bij > BECOMING THE SYSTEM voor meer informatie.
Conversations with my Mother

dinsdag 1 oktober 2013


Diamantfabriek presenteert i.s.m. Nieuw Amsterdams Peil
Conversations with my Mother

Muziektheater over de ondoorgrondelijke relatie tussen moeder en zoon

Wereldpremière zaterdag 7 december 2013
Muziekgebouw aan 't IJ tijdens Babelfestival


Een nieuwe muziektheatervoorstelling van regisseur Matthias Mooij en componist Benedict Weisser, waarin de gemankeerde communicatieve relatie tussen moeder en zoon centraal staat. Voor het libretto werd aan zeven schrijvers gevraagd om een telefoongesprek met hun moeder op te tekenen. Een fictief of autobiografisch gesprek waarin ze eindelijk tot uitdrukking brengen wat ze altijd al hadden willen zeggen.

Kijk voor meer informatie op deze website onder 'Conversations with my Mother'

Zaterdag 11 mei Black Perfume tijdens Dag in de Branding in Korzo Theater

woensdag 3 april 2013
Op zaterdag 11 mei om 16u00 is de opera Black Perfume te zien in het Korzo Theater tijdens Dag in de Branding. Dit festival voor eigentijdse muziek vindt vier keer per jaar plaats en presenteert een afwisselend programma op verschillende Haagse locaties, met muziek die smaken op de proef stelt. Dag in de Branding (2006) is een initiatief van de Johan Wagenaar Stichting en het Platform Nieuwe Muziek.

De opera Black Perfume, gebaseerd op Mikhail Boelgakovs' verhaal Morfine, vertelt het verhaal over een verslaafde dokter Polyakov die niet over zijn mislukte romance heen kan komen. Spannende en rauwe klanken van de Russische componiste Anna Mikhailova en een vindingrijke regie van Annechien Koerselman geven een podium aan sopraan Mijke Sekhuis en bariton Tiemo Wang om een overtuigende voorstelling te presenteren.

Voorafgaand aan de voorstelling vindt er in het Nutshuis (Riviervismarkt 5, Den Haag) een talkshow plaats. Annechien Koerselman is hoofdgast. Tevens wordt er een fragment van 20 minuten uitgevoerd met de twee zangers van Black Perfume.

Meer informatie op de website van Dag in de Branding en Korzo:
http://dagindebranding.nl/Files/Edities/028/028_Korzo.php
http://www.korzo.nl/nl/producties/black-perfume


Foto: Black Perfume: Robert Benschop
Vrijdag 15 februari Double bill in Concordia, Enschede

zaterdag 2 februari 2013
Op vrijdag 15 februari vindt in Concordia in Enschede om 20u30 een double bill plaats van de opera Black Perfume en de muziektheatervoorstelling De Kamer Hiernaast.

De double bill maakt deel uit van de cursus Muziektheater kijken onder leiding van Ben Coelman (dramaturg Nationale Reisopera). Ook Annechien Koerselman, regisseur Black Perfume, werkt mee aan deze cursus die gericht is op iedereen die op een laagdrempelige manier meer te weten wil komen over verschillende vormen van muziektheater. Meer informatie over de cursus: http://www.concordia.nl/detail/786/cursus-opera-muziektheater-kijken

Er zijn nog kaarten. Reserveren kan via de website van Concordia:
http://www.concordia.nl/detail/128/double-bill-black-perfume-de-kamer-hiernaast


Foto Black Perfume: Robert Benschop
Presentaties Black Perfume tijdens Babelfestival

zondag 9 december 2012
Aanstaande donderdag vindt de eerste presentatie plaats van de opera Black Perfume. Regisseur Annechien Koerselman maakt in een absoluut record tempo een enscenering met een uitstekend cast van musici, waaronder Tiemo Wang, Caroline Cartens, Sef Hermans, Mei-yi Lee en Rozemarie Heggens.

Lees hier de voorbeschouwing door muziekjournalist Thea Derks.
Black
Perfume gaat volgens Anna Mikhailova over verslaving en angst.


Black Perfume is gebaseerd op het verhaal Morfine van de Russische schrijver Mikhail Boelgakov. Koerselman schreef voor deze opera zelf het libretto. De jonge Russische componiste Anna Mikhailova weet de Russische ziel als geen ander in de muziek te vangen en schreef een opera voor sopraan en bariton, met een instrumentale bezetting van trompet, contrabas en slagwerk.

Black Perfume tijdens het Babelfestival en op tournee
13 december - presentatie om 20.30 uur - Ostadetheater Amsterdam
14 december - presentatie om 20.45 uur - Ostadetheater Amsterdam
15 december - presentatie om 20.45 uur - Ostadetheater Amsterdam
10 januari  - *Korzo theater, Den Haag
15 februari - *Concordia theater, Enschede
*double bill met De Kamer Hiernaast.

Kaarten zijn nog verkrijgbaar.
Première De Kamer Hiernaast opent het Babelfestival

dinsdag 4 december 2012
Op vrijdag 7 december wordt om 19.30 uur het Babelfestival geopend door wethouder Simone Kukenheim.
Om 20.00 uur begint de voorstelling e Kamer Hiernaast, een subtiele muziektheaterproductie van componist Diego Soifer en regisseur Tatiana Pratley.

De Kamer Hiernaast is een muzikale vertelling over buren. Een andere en surreële wereld ontvouwt zich voor ons als blijkt dat de buren - gescheiden door een dunne wand - alleen via geluid en muziek met elkaar communiceren.
Pianiste Teodora Stepančić en acteur Jurriën Remkes zetten een overtuigende vertolking neer van de twee buren.

Speeldata
06 december, 20.30u (try-out) - Babelfestival in Ostadetheater, Amsterdam
07 december, 20.00u (première) - Babelfestival in Ostadetheater, Amsterdam
08 december, 20.30u - Babelfestival in Ostadetheater, Amsterdam

Kaarten verkrijgbaar via het Ostadetheater online en aan de kassa.

Op zaterdag 8 december is er een bijzondere lezing over het thema buren om 19.30 uur in het Ostadetheater door filmmaker Frans Bromet. Zeker de moeite waard en gratig toegankelijk met een kaartje voor de voorstelling.
Na de voorstelling is er een nagesprek met de makers en spelers, geleid door journalist René van Peer.
previews 'diamonds' bij Lunchconcert van De Nederlandse Opera

maandag 19 november 2012
Op dinsdag 20 november presenteert De Nederlandse Opera twee previews van de nieuwe 'diamonds' producties Black Perfume en De Kamer Hiernaast tijdens het Lunchconcert van 12.30 tot 13.00 uur.

In de grote foyer van Het Muziektheater Amsterdam brengen de makers Diego Soifer, Tatiana Pratley en Anna Mikhailova, Annechien Koerselman hun verhaal tot leven en warmen zij het publiek vast op voor hun premières tijdens het Babelfestival in december.

Lunchconcert dinsdag 20 november:
12.15 uur Deuren open
12.30 uur start concert
13.00 einde concert
Toegang gratis

Voor meer informatie en kaarten voor beide producties in het Babelfestival, klik hier
Kaartverkoop gestart Babelfestival

zondag 7 oktober 2012
Van 6 t/ m 16 december staat het Ostadetheater in het teken van het Babelfestival.
Na twee succesvolle edities in 2010 en 2011 brengt Babel weer een spannend festival met nieuw gemaakte muziektheatervoorstellingen en theatrale concerten van talentvolle makers en ensembles. De Diamantfabriek presenteert maar liefst twee nieuwe muziektheaterproducties: 'Black Perfume' en 'De Kamer Hiernaast'.
Koop nu hier kaarten bij het Ostadetheater.

Klik voor het hele programma hier.

Try-out € 13 / € 11
Première / voorstellingen € 15 / € 13
Combi-ticket € 22,50 / € 18,50
Twee nieuwe diamond producties

maandag 3 september 2012
De Diamantfabriek presenteert tijdens het Babelfestival twee nieuwe diamonds voorstellingen van nieuwe, talentvolle makers die voor het eerst met elkaar samenwerken.

Op 6, 7 (première) en 8 december is de productie 'DE | KAMER | HIERNAAST' te zien van componist Diego Soifer en Tatiana Pratley in het Ostadetheater. 
Op 13, 14 (première) en 15 december tonen componist Anna Mikhailova en Annechien Koerselman de productie 'Black Perfume' in het Ostadetheater.

Op 20 november is een voorproefje gratis te zien tijdens de Lunchconcerten van De Nederlandse Opera in Het Muziektheater Amsterdam.
Positief advies Amsterdamse Kunstraad

maandag 18 juni 2012
De Amsterdamse Kunstraad (AKr) heeft zich positief uitgesproken over de Diamantfabriek. De Diamantfabriek diende een aanvraag in om de ambities te ondersteuenen met een bedrag van € 195.000 . Als het aan de De AKr ligt, zal de gemeente Amsterdam de Diamantfabriek structureel ondersteunen met € 100.000 per jaar voor de komende vier jaar.

Uit het rapport: "Het uitgangspunt van de Diamantfabriek is verheffend en geeft perspectief aan jonge componisten en regisseurs. De productiekern is een springplank voor jong talent dat zich beweegt tussen opera, muziektheater en performance en heeft de potentie een brug te slaan tussen opleidingen en praktijk. De Diamantfabriek heeft de durf om interessante combinaties aan te gaan en nieuw kleinschalig muziektheater op te zetten."

Voor het hele advies, ga naar http://www.kunstraad.nl/2012/06/de-diamantfabriek
Uitslag Amsterdamse Kunstraad

maandag 11 juni 2012
Vrijdag 15 juni maakt de Kunstraad van de Gemeente Amsterdam zijn advies bekend.
Via de website wordt u geïnformeerd of de Diamantfabriek zich gesteund mag voelen door de Gemeente Amsterdam en de ambities kan vervullen van 2013 tot en met 2016.
Nieuwe speeldata voor Look at her Look at her Look at her

donderdag 22 december 2011
Look at her Look at her Look at her heeft nieuwe speeldata: 8 januari 2012 - 15.00 uur Ostadetheater, Amsterdam (openbare generale) 15 januari 2012 - 20.30 uur De Meervaart, Amsterdam 3 februari 2012 - 20.30 uur Theater Concordia, Enschede Wilt u erbij zijn? Reserveer via het bijbehorende theater voor kaarten.
Voorbereiding op nieuwe muziektheaterproducties en social media

donderdag 10 november 2011
Geachte relatie, collega, vrienden
 
Graag wil de Diamantfabriek u op de hoogte brengen van de laatste ontwikkelingen. Het productiehuis heeft een aantal talentvolle regisseurs en componisten gescout en bereidt op dit moment nieuwe diamonds muziektheaterproducties voor die in 2012 in premiere gaan.

Daarnaast wordt de muziektheatervoorstelling Look at her look at her look at her van regisseur Christiaan Mooij en componiste Ivana Kis aangepast en hernomen in januari en februari 2012. De Diamantfabriek bereidt zich tevens voor op de huidige ontwikkelingen in de kunst- en cultuursector en de komende kunstenplan periode 2013-2016. Daarnaast hebben we sinds kort een Facebook-page en Twitter-account waarop we u graag willen ontmoeten.

Volg ons op Twitter -       http://twitter.com/#!/diamantfabriek

Volg ons op Facebook - http://www.facebook.com/pages/Diamantfabriek/125729394201546

Volg ons op YouTube -   http://www.youtube.com/user/dediamantfabriek

 
Hartelijke groeten,
 
Het Team van de Diamantfabriek

Meld u aan voor de nieuwsbrief:
http://us2.campaign-archive1.com/?u=058b80c5aaebfebaf578e45ce&id=d1f1ccb88d
De regisseur en de componist op de tandem

vrijdag 3 december 2010

Amsterdam - 3 december 2010  / Internet Operamagazine Place de l'Opera

Waar de meeste regisseurs pas aan de slag gaan als een componist zijn werk voltooid heeft, brengt de nieuw opgerichte Diamantfabriek regisseurs en componisten vanaf het eerste blanco brainstormvelletje bij elkaar. ,,Vaak hebben ze weinig notie van wat er in elkaars wereld gebeurt”, vertelt oprichter Sylvia Stoetzer in een interview.

De Diamantfabriek is ‘een Amsterdams productiehuis voor muziektheater’ en ‘een kweekvijver voor de ontwikkeling van hedendaags muziektheater en kleinschalige opera’. Het ging op 1 oktober officieel van start in het Ostadetheater in Amsterdam met de première van Look at her look at her look at her van regisseur Christiaan Mooij, componiste Ivana Kis en librettist Joram Tornij.

vervolg artikel http://www.operamagazine.nl/achtergrond/9461/de-regisseur-en-de-componist-op-de-tandem/

Succesvolle première van de locatieopera van Weisser en Minailo met sopraan Young Hee Kim.

donderdag 11 november 2010
 Vrijdag 5 nov opende het Babelfestival met deze productie van de Diamantfabriek. Regisseur Sjaron Minailo en componist Benedict Weisser maakten deze opera speciaal voor het futuristische en monumentale gebouw Cinétol. Het publiek was onder de indruk van zowel de enscenering, het samenspel van de sopraan met het zelfgemaakte luchtorgel, glasharmonica, klavecimbel en soundtrack van de muziek als het indrukwekkende optreden van sopraan Young Hee Kim.

de Diamantfabriek opent Babelfestival op 5 nov met twee premières

dinsdag 26 oktober 2010

Tijdens het Amsterdamse Babelfestival gaan twee producties van de Diamantfabriek op vrijdag 5 november in première: om 20.00 uur de locatieopera A Stranger to myself van Sjaron Minailo en Benedict Weisser in Bibliotheek Cinétol en om 21.30 uur in het Ostadetheater de muziektheatervoorstelling ECHO & NARCISSUS van Bo Tarenskeen en Maria Alejandra Castro Espejo.
Tijdens de laatste festivalavond op 13 november is de herneming te zien van de Diamantproductie The Open Road van Matthias Mooij en Kate Moore in de serie Club Opera. 

Speellijst:

A Stranger to myself:
do 4 nov (try-out), vrij 5 (première), za 6 , do 11, vrij 12 nov: aanvang 20.00 | 
za 13 nov: aanvang 18.00
Openbare Bibliotheek Cinétol - Tolstraat 160 (De Pijp) Amsterdam

ECHO & NARCISSUS:
do 4 nov (try-out), vrij 5 nov (première), za 6 nov: aanvang 21.30 uur
Ostadetheater Amsterdam

The Open Road:
za 13 nov 20.30 uur Ostadetheater Amsterdam

De producties zijn onderdeel van de programmering van Babel – nieuw Amsterdams festival voor hedendaags muziektheater – 4 t/m 14 november 2010
Er zijn zowel losse kaarten (12€/10€ korting) als combinatietickets (v.a. 16€/14€ korting) verkrijgbaar. Voor meer informatie en reserveren: www.ostadetheater.nl of T 020 – 679 50 96.

The Open Road - do 14 okt - Schouwburg Arnhem

zondag 3 oktober 2010
The Open Road is een magisch realistische vertelling over de vraag wat de mens drijft om altijd weer verder te willen trekken en de talloze manieren waarop een weg kan worden afgelegd. 

Jan van Eijndthoven over The Open Road
Door omstandigheden is de rol die de Arnhemse acteur Jan van Eijndthoven speelde in ‘The Open Road’ overgenomen door Juda Goslinga. Toen Jan van Eijndthoven bij de generale repetitie aanwezig was noemde hij de voorstelling “muziektheater pur sang”.

“Kate Moore heeft fenomenale composities geschreven op de gedichten van Walt Whitman. De uitvoering door het ensemble benadert de perfectie in de prachtige theatrale vormgeving van regisseur Matthias Mooy. Zowel voor het publiek als de mensen op het toneel is deze ‘tocht zonder eindbestemming’ steeds weer een spannend avontuur. Toen ik zelf meespeelde besefte ik niet dat het zo mooi was."

Uitgangspunt voor de voorstelling is de gedichtencyclus Song of the Open Road van Walt Whitman (1819-1892). Whitman verheerlijkt in zijn cyclus het reizen, het onderweg zijn zonder eindbestemming, het zoeken naar iets dat je niet kent. Regisseur Mooij en componiste Moore werkten nauw met elkaar samen, waardoor muziek en drama echt met elkaar vervlochten zijn. Door instrumentalisten als personages te zien wordt de muziek een aaneenschakeling van dramatische gebeurtenissen en dramatische handeling wordt muziek. 

Componist Kate Moore en regisseur Matthias Mooij werkten eerder al succesvol samen met hun muziektheatervoorstelling De stad (2007). The Open Road is oorspronkelijk een productie van Korzo Producties en wordt nu hernomen door De Diamantfabriek, Het is de allereerste productie in de serie Club Opera.

Kijk op www.clubopera.nl voor meer informatie en kaarten

zo 10 okt - Korzo5HOOG Den Haag
do 14 okt - Schouwburg Arnhem Arnhem
vr 15 okt - Theater aan de Slinger Houten
do 21 okt - Deventer Schouwburg Deventer
wo 27 okt - Rotterdamse Schouwburg Rotterdam
do 11 nov - Theater Odeon Zwolle
za 13 nov - Ostadetheater Amsterdam
wo 17 nov - Toneelschuur Haarlem
vr 3 dec - Grand Theatre i.s.m. Stadsschouwburg Groningen
za 4 dec - De Nieuwe Vorst Tilburg

Officiële lancering de Diamantfabriek 1 oktober 2010

dinsdag 24 augustus 2010

De officiële lancering van de Diamantfabriek vindt plaats op vrijdag 1 oktober om 19.30 uur in het Ostadetheater Amsterdam. Aansluitend gaat de eerste muziektheatervoorstelling van de Diamantfabriek in première: Look at her look at her look at her

Het nieuwe Amsterdamse productiehuis voor muziektheater De Diamantfabriek is een unieke kweekvijver voor de ontwikkeling van hedendaags muziektheater en kleinschalige opera. Het productiehuis richt zich op de artistieke ontwikkeling van jonge componisten en regisseurs door opdrachten te geven voor kleinschalige en avondvullende muziektheaterstukken. 

Sylvia Stoetzer
artistiek leider

Diamantfabriek presenteert eerste productie. Première 1 okt in Ostadetheater, Amsterdam

dinsdag 27 juli 2010
Het productiehuis voor hedendaags muziektheater De Diamantfabriek presenteert haar eerste muziektheatervoorstelling Look at her look at her look at her in het Ostadetheater Amsterdam op vrijdag 1 oktober om 20.30 uur. Regisseur Christiaan Mooij, componiste Ivana Kis en librettist Joram Tornij hebben zich laten inspireren door de fabel Princess Mammalia van Roald Dahl en het feministische gedachtegoed van Elizabeth Wurtzel.

De voorstelling is een onderzoek naar schoonheid en macht. Tegenwoordig worden met veel kunst en vliegwerk lichamen, gebouwen en reputaties gepimpt tot wat algemeen als mooi wordt ervaren. De macht van schoonheid wordt vaak meer bepaald door de waarnemer dan door het object zelf. Voor je het weet wordt hij of zij die ‘mooi is gemaakt’, slachtoffer van zijn eigen pimpwerk.

DO 30 SEPTEMBER 2010 (try-out)
aanvang 20.30 uur, try-out, Ostadetheater, Amsterdam

VR 1 OKTOBER 2010 (PREMIÈRE)
aanvang 20.30 uur, Ostadetheater, Amsterdam

ZA 2 OKTOBER 2010
aanvang 20.30 uur, Ostadetheater, Amsterdam

ZA 9 OKTOBER 2010
aanvang 20.00 uur, Korzo 5HOOG, Den Haag
Festival Dag in de Branding

reserveren: 
http://www.ostadetheater.nl - T 020-67 950 96
http://www.korzo.nl - T 070-363 75 40

> Over de voorstelling